W te dwa szczególne dni, Dzień Wszystkich Świętych i Zaduszki, mamy często wrażenie, że czas zwalnia, zwłaszcza gdy odwiedzamy groby, zapalamy znicze i przechodzimy wieczorem alejkami cmentarzy oświetlonymi palącymi się lampkami. Jak co roku mamy wiele powodów do zadumy i przemyśleń o przemijających dniach, tak więc dzisiejszy wpis będzie inny.
Pytanie ma zasadnicze znaczenie nie tylko w budowaniu „szkoły kreatywności i myślenia”. Jest istotne dla każdego z nas - być człowiekiem, to znaczy myśleć! Zawód nauczyciela jest zawodem twórczym. A to przecież wymaga myślenia: logicznego, intensywnego i zaradnego rozumowania, czyli kombinowania. Co i jak zrobić, aby podnieść jakość nauczycielskiego myślenia?
Nowoczesna edukacja w szkole to nie tylko umiejętność korzystania z komputera. Młodzież coraz częściej wykorzystuje w nauce urządzenia mobilne. Zwłaszcza do tworzenia filmów do internetu. Nie, niekoniecznie chodzi tu o filmowanie „wygłupów” na lekcjach i po lekcjach. Podejmują chętnie trudniejsze tematy, np. dotyczące tematyki społecznej i ekonomiczno-finansowej.
Piąty jubileuszowy Kongres Obywatelski, organizowany przez Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, odbywał się pod hasłem „Idea Polski XXI w.“ Oprócz rund plenarnych, 23 października w gmachu Politechniki Warszawskiej odbywały się również debaty tematyczne, z których jedna poświęcona została edukacji w XXI wieku. No więc coż z tą naszą edukacją?
„Problem” kojarzy się z kryzysową, czasem dramatyczną sytuacją. Prawdą jest, że trudnych sytuacji nie brakuje i w szkole i w codziennym życiu. Może uczenie rozwiązywania problemów jest ważniejsze od przyswajania przedmiotowej wiedzy? Zmaganie się z problemem jest interesującą stroną ludzkiego myślenia, emocji, słów i działań. Jak w szkole uczyć rozwiązywania problemów?
Komórkami posługuje się większość mieszkańców planety. W Polsce jest ich (komórek) więcej niż obywateli. Techniczne i finansowe bariery przestały być najważniejszą przyczyną nieposiadania dostępu do Internetu. Komputer i Internet jest w domach 91% polskich uczniów. Tempo asymilacji nowych technologii przez szkołę jest znacznie niższe. Szkoła technologicznie się cofa.
Dzień Edukacji Narodowej, potocznie nazywany dniem nauczyciela, to święto upamiętniające powstanie Komisji Edukacji Narodowej w 1773 r. Święto to obchodzi się w wielu państwach na świecie i podobnie jak w Polsce, wiąże się on zwykle z wydarzeniami, które miały znaczący wpływ na lokalną edukację. Miesięcznik O szkole.pl zapytał nauczycieli o odczucia związane z tym świętem.