Howard Gardner i edukacja umysłu

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zakończyły się spotkania twórcy teorii inteligencji wielorakich, profesora Howard Gardnera z Uniwersytetu Harwarda, z polskimi nauczycielami. Gardner odwiedził Kielce, Poznań i Warszawę na zaproszenie kieleckiej Grupy Edukacyjnej S.A., by wziąć udział w cyklu konferencji „Edukacja umysłu”, podsumowujących projekt „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy”.(C) EDUNEWS.PL

Przyjazd profesora Gardnera do Polski związany był z podsumowaniem projektu, który przeprowadziła Grupa Edukacyjna S.A. wśród nauczycieli i uczniów szkół podstawowych z całej Polski. Podstawą teoretyczną projektu Pierwszaki była właśnie teoria inteligencji wielorakich Howarda Gardnera. Użyto ją, aby dostosować sposób nauczania w klasie pierwszej do indywidualnych zainteresowań, umiejętności i możliwości każdego dziecka. Jej praktyczne wykorzystanie zaowocowało stworzeniem ciekawych materiałów dydaktycznych, które pozwalają rozwijać kompetencje kluczowe u dzieci, o których pisał Gardner: językowe, matematyczno-przyrodnicze, artystyczne, ruchowe, komunikacyjne oraz społeczne.

“Kiedy jesteśmy w szkole uczącej w tradycyjny sposób, najbardziej przydatne są nam inteligencja matematyczna i językowa. Jednak kiedy wsiądą państwo do samochodu żeby przejechać przez Warszawę to bardziej przydatna będzie inteligencja wizualno – przestrzenna”– wyjaśniał nauczycielom profesor Gardner. „W Polsce, tutaj w Warszawie, zobaczyłem Muzeum Fryderyka Chopina i Centrum Nauki Kopernik. To dwa miejsca, które nauczycielowi mogą idealnie służyć do obserwowania dziecka, bo przez to, w jaki sposób odkrywa świat, wiele można się o nim dowiedzieć.”

O profesorze Gardnerze i jego teorii na łamach Edunews.pl pisała niejednokrotnie Małgorzata Taraszkiewicz (zobacz m. in.: Inteligencje Wielorakie, Wszystkie dzieci są utalentowane, Pozwólmy im (uczniom) się uczyć). Podczas wystąpienia w Warszawie autor „Pięciu umysłów dla przyszłości” podkreślał między innymi, że widzi dwie główne implikacje swej teorii dla edukacji: indywidualizacja i pluralizacja.

Wniosek dotyczący indywidualizacji bierze się ze spostrzeżenia, że wszyscy uczymy się w charakterystyczny dla siebie sposób. Im lepiej zrozumiemy sposób, w jaki się uczymy, tym większe prawdopodobieństwo, że nasza nauka obfitować będzie w sukcesy. W przeszłości tylko najbogatsi mogli pozwolić sobie na indywidualne nauczanie, teraz jednak dzięki komputerom osobistym i smartfonom po raz pierwszy w historii ludzkości wszyscy mamy i powinniśmy mieć możliwość nauki w odpowiadający nam i skuteczny dla nas sposób. Zapytany o znaczenie nowoczesnych technologii edukacyjnych dla rozwoju umysłu, profesor Gardner był pełen optymizmu – stosunek ten jest pozytywny podkreślił. Technologie wzmacniają bowiem procesy indywidualizacji, dzięki czemu każdy może uczyć się zgodnie z własnymi preferencjami.

Pluralizacja polega natomiast na prezentowaniu tej samej informacji na kilka różnych sposobów. Najważniejsze idee powinniśmy starać się przedstawiać, korzystając z kilku, uzasadnionych ze względu na różne inteligencje, taktyk. Dzięki temu można z wiedzą dotrzeć do większej liczby odbiorców, ponieważ każdy uczy się inaczej, inaczej też przekazuje swoją wiedzę. Dzięki tej różnorodności metod osiągamy pełniejsze zrozumienie danego tematu, dzięki temu możemy opisać i wyrazić tę samą treść na wiele różnych sposobów.

Profesor przedstawiał także rezultaty swych badań z ostatnich lat, które pozwoliły mu stworzyć model pięciu umysłów: dyscyplinarnego, syntezującego, twórczego, respektującego i etycznego (zobacz: Pięć umysłów dla przyszłości). Swą prelekcję zakończył stwierdzeniem, że w przyszłości najbardziej cenionym będzie zapewne umysł syntetyzujący – potrafiący czerpać z szerokiego zakresu źródeł, decydować, co jest ważne i godne uwagi, a następnie składający te informacje w sposób korzystny dla siebie i przynajmniej równie dobry dla pozostałych. Jednak „pożądanym jest, by każda osoba osiągnęła pewne aspekty każdego z pięciu umysłów przyszłości. Taka osobista integracja jest najprawdopodobniejsza, jeśli jednostka wychowa się w środowisku, w którym każdy z pięciu umysłów jest obecny i ceniony(...) Każda jednostka musi zacząć wierzyć, że są one ważne, warte zainwestowania znaczącej ilości czasu i środków, jak również ich pielęgnacji i rozwoju(...)” – podkreśla Gardner.

Howard Gardner jest profesorem Uniwersytetu Harvarda (USA) i uznanym na świecie autorytetem z zakresu psychologii kognitywnej i psychologii nauczania. Według niego inteligencja człowieka nie jest jednolitą zdolnością poznawczą. Zasugerował istnienie dziewięciu zupełnie odmiennych rodzajów inteligencji, z których każdy różni się od pozostałych i związany jest z różnymi obszarami mózgu. Tak więc każdy z nas rodzi się mając inteligencję lingwistyczno-werbalną, logiczno-matematyczną, kinestetyczno-ruchową, muzyczną, wizualno-przestrzenną, interpersonalną, intrapersonalną, przyrodniczą i egzystencjalną. Różnimy się jednak między sobą wrodzonymi predyspozycjami do ich rozwijania.

Zdjęcia z konferencji z udziałem prof. Gardnera zamieściliśmy również w Galerii.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie