Od wielu lat straszy się kryzysem czytelnictwa. Książki
drożeją, w bibliotekach brakuje pieniędzy na nowości, ludzie
nie chcą czytać. Wtórny analfabetyzm staje się poważnym problemem
kultury euroatlantyckiej. Niektórzy obwiniają za to media
audiowizualne, do których odbioru piśmienność potrzebna
nie jest. Czy książka drukowana przetrwa próbę czasu?
Jak przybliżyć naukę zwykłym ludziom? Jak zainteresować ich edukacją i
zdobywaniem praktycznej wiedzy, która mogą wykorzystać w życiu? Kluczem
do świadomości społecznej są i jeszcze długo będą media. Jeśli chcemy
skutecznie promować naukę i edukację, trzeba angażować dziennikarzy,
zwłaszcza młodych, w rozmaite projekty propagujące naukę.
Edukacja medialna i wychowanie fizyczne? Połączenie egzotyczne. Ale skoro MEN proponował
mariaż wychowania do mediów i plastyki, co nie było wcale bezsensownym
pomysłem, dlaczego nie szukać innych kierunków łączenia mediów i zajęć
szkolnych. Zwłaszcza, że co do wychowania fizycznego są pewne przesłanki za, a to dzięki powszechnie dostępnym urządzeniom GPS.
Czasem czujemy się rozdrażnieni sloganami i rajskimi wizjami lepszego
życia. Reklama mami składając obietnice niczym złota rybka: kup mnie
proszę, a spełnią się twoje najskrytsze marzenia. To nie tylko informacja o
produkcie, ale skrzętnie skrywane polecenie, które ma dogłębnie
poruszyć naszą emocjonalnością. Żebyśmy tylko otworzyli portfel i
dokonali zakupu.
We współczesnej sztuce chętnie wykorzystuje się nowoczesne środki
przekazu. Video-art, Net-art są częstym sposobem wyrazu dla
wielu twórców. Czy jednak we współczesnej szkole jest miejsce na tego
rodzaju twórcze, medialne eksperymenty? W jaki sposób połączenie
edukacji medialnej i plastycznego wychowania może być interesująca
propozycją dla uczniów?
Naukowcy amerykańscy opublikowali wyniki badań, z których wynika, że
każda godzina spędzona przez najmłodsze dzieci (od 2 do 48 miesięcy)
przed włączonym telewizorem, także w towarzystwie ich rodziców, opóźnia
rozwój narządu mowy. Rodzice mniej mówią do swoich małych dzieci, a te
w rezultacie rzadziej gaworzą i później uczą się mówić.
Posługiwanie się technologią informacyjno-komunikacyjną jest wskazywane przez Unię Europejską jako jedna z najważniejszych kompetencji w społeczeństwie wiedzy. Pomysły, które zakładają odcinanie młodzieży od dostępu do Internetu z powodu ściągania przez nich nielegalnych plików zakrawają na jakiś żart. Na takie rozwiązanie zdecydowali się jednak Francuzi.