'Film był fajny, podobał się nam' - na tym stwierdzeniu dyskusja o filmie często się kończy. Nauczyciele po usłyszeniu takiej opinii mogą czuć się bezradni. Co zrobić, żeby uczniowie bardziej świadomie podchodzili do filmów? Przeczytajcie tekst o filmowym analfabetyzmie przygotowany na potrzeby projektu Filmoteki Szkolnej Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Internet bezcenny dla naukowców
Internet staje się platformą
dostarczania i tworzenia informacji oraz nowych form komunikacji, coraz
bardziej użyteczną dla ludzi świata nauki. Podczas
wykładu "Nauka w pajęczynie uczonych" dr Paweł Szczęsny z Wydziału
Biologii Uniwersytetu Warszawskiego pokazywał, jak internet pomaga w
pracy uczonym i jakie możliwości się w nim kryją.
Szkoła wobec nowych mediów
Jest niemożliwe, by szkoła stała się instytucją ściśle splecioną z doświadczeniem kulturowym. Ale – pomimo, że dokumenty programowe mogą świadczyć o czymś innym – szkoła już się zmieniła – mówi prof. Tomasz Szkudlarek, kierownik Zakładu Filozofii Wychowania i Studiów Kulturowych przy Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego.
Z filmem do młodej głowy
Nauczyciel ma do wyboru wiele środków dydaktycznych wspomagających nauczanie, ale powinien dziś przede wszystkim korzystać z narzędzi, które są jednocześnie skutecznym sposobem przekazywania wiedzy, ale są także popularne wśród osób uczących się i dobrze przez nie odbierane. Do nich z pewnością należy film – od wielu lat wykorzystywany w szkołach.
Szkoła od małego musi wychowywać do mediów
Zdaniem brytyjskich badaczy, już szkoła podstawowa powinna kształcić
dzieci zdolne zrozumieć przekaz medialny. Dziś tradycyjna umiejętność
pisania i czytania nie wystarcza – już dzieciom na początku edukacji potrzeba szerszych
umiejętności. Powinniśmy
kształcić specjalistów od mediów, którzy będą potrafili
rozróżnić wartościową informację od bezwartościowej.
Matematyka da się polubić?
Centralna Komisja Egzaminacyjna próbuje walczyć ze stereotypem, że
matematyka jest trudnym przedmiotem. Na kampanię telewizyjną, która
wystartowała 15 lutego i będzie trwać do końca kwietnia, składają się
krótkie filmy edukacyjne i spoty, w których występują znane osoby
przekonując widza, że znajomość matematyki jest potrzebna w
życiu.
Codziennie bezpieczny Internet
Internet nie jest ani dobry, ani zły. Dopiero to, jak go używamy czyni go bezpiecznym lub nie. Na początku lutego obchodzimy Dzień Bezpiecznego Internetu, w którym szczególnie zwracamy uwagę na problem rozważnego korzystania z Sieci. Pamiętajmy, że o bezpieczeństwo w Internecie należy dbać samemu i na co dzień, zwłaszcza gdy chodzi o najmłodszych użytkowników.