(C) Edunews.pl - 3 Kongres Polskiej Edukacji

Trzeci Kongres Polskiej Edukacji przeszedł do historii. Dwa dni intensywnych debat i rozmów w sali plenarnej, w mniejszych salkach, „otwartych przestrzeniach dyskusji” (open spaces) no i oczywiście w kuluarach. Wydaje się, że był to najlepszy (i zdaje się też najtańszy) z trzech kongresów organizowanych przez Instytut Badań Edukacyjnych, które odbyły się w latach 2011-2015. Oto kilka ogólnych spostrzeżeń.

(C) Edunews.pl - INSPIR@CJE 2015

Trzy lata temu z okazji pięciolecia portalu Edunews.pl zorganizowaliśmy konferencję pod tytułem INSPIR@CJE, chcąc szerzej włączyć w dyskusję o polskiej szkole tych, którzy najlepiej się na niej znają, czyli nauczycieli. Mówiliśmy wówczas, że żadne odgórne reformowanie polskiej szkoły nic nie da, i że dużo lepiej zmieniać ją od dołu. Nadal podtrzymujemy to stanowisko.

fot. Fotolia.com

Od lat szkoły inwestują w nowoczesny sprzęt komputerowy i ciągle mamy problem z tym, aby trafić na szkoły, w których zakupy te były zrealizowane w oparciu o jakąś logikę, nie mówiąc już o głębszej koncepcji dydaktycznej wykorzystania technologii edukacyjnych. Samorządy wydają grube miliony na sprzęt, nie zastanawiając się nad tym, kto, jak i po co będzie go używał - zapominają m.in. o kompetencjach i zarządzaniu zakupionymi technologiami.

(C) Edunews.pl - INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE

Prawie 300 nauczycieli i edukatorów przyjechało do Warszawy, aby wziąć udział w niecodziennym spotkaniu praktyków edukacji wczesnoszkolnej. Przez dwa dni – w sobotę i niedzielę – będą się uczyć od siebie nawzajem, wymieniać doświadczeniami, pokazywać fragmenty lekcji (nagrane na wideo lub wmontowane w przygotowane prezentacje i „prezitacje"). Będą dyskutować o tym, jak nauczanie w klasach I-III uczynić ciekawszym i bardziej angażującym dla uczniów, jak podnosić wartość dydaktyczną i jakość nauczania oraz wykorzystywać różnorodne narzędzia dydaktyczne, technologie oraz zasoby internetu, aby kształcić kompetencje społeczne i cyfrowe dzieci.

fot. Fotolia.com

Sama technologia zapewne nie zastąpi dobrego nauczania, ale z drugiej strony można zaryzykować tezę, że trudno dziś o dobre nauczanie bez wykorzystania technologii edukacyjnych. Oczywiście wszystko zależy od tego, jak zdefiniujemy „dobre nauczanie” – i dla kogo dobre? Jeśli myślimy o uczniach i rozwoju ich wiedzy, umiejętności i postaw, niezbędne w życiu będą im kompetencje cyfrowe, a poznać ich bez użycia technologii po prostu się nie da. Dlatego powinniśmy w szkołach pozwolić rozwijać się liderom TIK i tworzyć im jak najlepsze warunki do działania i dzielenia się wiedzą z innymi nauczycielami.

(C) Edunews.pl

Edukacja małych dzieci w klasach I-III jest kluczowa dla ich dalszego rozwoju. Zasadnym wydaje się zatem inwestowanie i podnoszenie kompetencji dydaktycznych nauczycieli wczesnoszkolnych, którzy wprowadzają małych uczniów w świat edukacji, jak również inspirowanie, wymiana pomysłów i doświadczeń, pokazywanie dobrych praktyk. Zapraszamy na pierwszą konferencję praktyków edukacji wczesnoszkolnej: „Szkoła pierwsza klasa! – Inspiracje wczesnoszkolne“, która odbędzie się w dniach 28 lutego-1 marca 2015 w Warszawie.

Każdy uczący się człowiek potrzebuje informacji dotyczących tego, czego ma się nauczyć oraz jak jego uczenie przebiega – co zrobił dobrze, co i jak ma poprawić oraz jak ma się dalej uczyć. Szkolne stopnie takiej informacji nie dają, przez co nie służą dalszemu uczeniu się. Świadczą o tym liczne badania zarówno polskie, jak i zagraniczne. Właśnie zawiązała się koalicja „Dziecko bez stopni“ - na rzecz odejścia od stopni i wprowadzenia w edukacji wczesnoszkolnej oceniania uczniów wyłącznie poprzez dawanie informacji pomagających się uczyć.fot. sxc.hu

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Obawiam się, że to może się często zmienić w atak 2:1 lub 3:1 - kiedy rodzice wezmą stronę dziecka (...
To się nazywa "zimny telefon" - metoda marketingowa polegająca na dzwonieniu do losowych ludzi, nie ...
Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie