Czy warto realizować projekty edukacyjne w klasach I-III szkoły podstawowej? Przecież po tę metodę pracy najczęściej sięga się w starszych klasach. Zwłaszcza, że wymaga ona samodzielności, konieczności sporządzenia harmonogramu, rozsądnego podzielenia się zadaniami w grupie... A jednak działania projektowe można zacząć wprowadzać dużo wcześniej, już na początku szkolnej drogi. Dlatego właśnie zachęcamy do obejrzenia webinaru, który poprowadziła Agnieszka Chomicka-Bosy w ramach projektu Zaprogramuj Przyszłość. Nagranie rozwieje wszelkie wątpliwości: realizacja projektów na etapie edukacji wczesnoszkolnej to świetna metoda, dzięki której najmłodsi mogą w ciekawy sposób zdobywać wiedzę i, co równie istotne, nowe umiejętności.
Co sądzisz?
W nauczaniu zdalnym, gdy kontakt z uczniem jest bardzo utrudniony, nauczyciel nie wie, na ile uczniowie są zaangażowani w naukę i na ile jego metody nauczania są efektywne. Warto włączyć uczniów w planowanie lekcji i w wybór metod nauczania. Można to zrobić poprzez zadawanie uczniom pytań.
Tworzenie kultury błędu
Wiemy, jak w szkołach potrzebna jest akceptacja błędu. Mówimy, że błędy są częścią procesu uczenia się i że każdy uczący się je popełnia. Jednak uczniowie boją się podejmować ryzyko, które może zaowocować błędem.
Pracuj z Canvą
Jak często w nauczycielskiej pracy pojawia się potrzeba stworzenia estetycznej grafiki? Nierzadko chcemy ozdobić zdjęcie, przygotować wyjątkowy dyplom, zaprojektować plakat, stworzyć eleganckie zaproszenia, napisać ogłoszenie, a może też wpis na Facebooka czy Instagrama, czy nawet zwykłą kilkuslajdową prezentację lub efektowną infografikę...
Multimodalność w nauczaniu języków obcych
W nauce języków obcych należy wykorzystywać materiały multimodalne, czyli takie, które łączą w sobie środki językowe, wizualne, przestrzenne czy dźwiękowe. Dzięki temu pracujemy na autentycznym materiale, który poza umiejętnościami językowymi kształtuje zdolność krytycznego myślenia. Wielowymiarowość przekazu na lekcjach odzwierciedla komunikację w otaczającym nas świecie.
Skąd uczeń wie, że się uczy?
Większość z nauczycieli i uczniów powie, że podstawowym „dowodem” są stopnie wystawione przez nauczyciela. Z rozmów z nauczycielami wynika, że stopnie dobrze są osadzone w edukacji. Większość nauczycieli jest przekonana o konieczności oceniania stopniami, aby uczniowie się uczyli.
W grupie siła
Zdalne nauczanie ma samo wiele plusów jak i minusów (choć te drugie łatwiej dostrzegamy). Jest inne od tego, do czego przywykliśmy. I choć nie jest to pierwsze doświadczenie w pracy na odległość, wciąż nie czujemy się swobodnie. A przecież można zrobić tyle interesujących rzeczy…