Dla współczesnego nauczyciela wyzwaniem jest takie organizowanie procesów nauczania - uczenia się, by uczniowie, a później absolwenci dali sobie radę w szybko zmieniającym świecie. Trudno dziś przewidzieć jakie umiejętności i kompetencje będą potrzebne w przyszłości naszym uczniom. Możemy tylko przypuszczać, że jedną z najważniejszych kompetencji będzie gotowość do uczenia się przez całe życie. Umiejętność uczenia się, współpracy w zespole, planowania, skutecznego komunikowania się oraz samodzielność i odpowiedzialność, to kompetencje cenione na rynku pracy. Nie znam lepszej metody pomagającej w ich rozwijaniu niż praca metodą projektu.

Zastanówmy się nad podkreślaniem przez uczącego się ważnych treści w tekście, z którym się zapoznaje. Z badań wynika, że samo podkreślanie okazuje się być mało skuteczne, a czasami nawet szkodliwe, jednak w połączeniu z innymi strategiami może przynieść korzyści i zwiększenie efektywności uczenia się.

Komu z nas nie zdarzyło się pochwalić ucznia (a może własne dziecko) za to, że jest inteligentny czy za to, że zrobił bezbłędnie zlecone mu zadanie? Jak myślicie, czy taka pochwała wywarła na niego pozytywny czy negatywny wpływ? Spójrzmy co mówią na ten temat badania prowadzone od niemal trzydziestu lat przez prof. Carol Dweck, wykładowczynię Uniwersytetu Stanforda.

Badania wskazują, że moc chwalenia uczniów jest wielka. Stanowi bardzo efektywne i proste narzędzie motywowania uczniów do nauki i podnoszenia ich wyników nauczania. Samo zachęcanie uczniów nie wystarczy, trzeba radykalnie i świadomie zwiększyć stosunek pochwał do nagan. W artykule przedstawiam trochę wniosków z badań na chwaleniem i wskazówki, jak wykorzystywać chwalenie w nauczaniu.

Jesień w szkole. To jeszcze początek roku szkolnego, ale już wszystko zaczyna biec szybciej. Sprawdziany, kartkówki, zadania, testy, zaczynają dominować w kalendarzach uczniów. Może warto w tym momencie trochę zwolnić i… wybrać się na spacer? Edukacyjne wyjścia poza klasę czasami są wycieczkami na czas, z punktu a do punktu b, tak aby zaliczyć, zobaczyć jak najwięcej i zdążyć. Osobiście wolę wolniejsze tempo. Zapraszam na spacer edukacyjny w duchu SLOW.

Nauczyciele mogą pomóc uczniom w uczeniu się, przekazując im informacje zwrotne, które wspierają ich samodzielną naukę i rozwój. Jest to jeden z najpotężniejszych sposobów pomocy w procesie edukacji.

Szkoła to żywy organizm, który cały czas się zmienia. Pandemia znacznie przyspieszyła proces tych zmian, obnażając niedoskonałości, ale też jasno wskazując kierunki rozwoju. W czasie pandemii musieliśmy się zmierzyć z codziennym wykorzystaniem nowych technologii we wszystkich aspektach pracy z uczniem. Jednak wszystkie raporty nt. edukacji w czasie w pandemii wskazywały, że ten trudny okres stworzył nowe możliwości edukacyjne. Nauczyciele i nauczycielki czerpali inspiracje z innych niż edukacja obszarów, stosowali narzędzia, pochodzące np. z biznesu.

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...
Jak uratować matematykę? Ograniczmy matematykę!W dobie nowoczesnej edukacji czas na rewolucyjne pode...
Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie