W Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbyło się XIII Forum KMO – doroczne spotkanie międzynarodowej społeczności edukatorek i edukatorów związanych z programem Klub Młodego Odkrywcy. Częścią tego wydarzenia była gala rozdania nagród w konkursie „Mistrzowie KMO”, w którym wyróżniane są najbardziej inspirujące działania realizowane w KMO. Wśród laureatów znalazły się kluby z Polski: „#laboratorium” z Żyrardowa, „Exodus” z Zambrowa, „KMO przy Berylowej” z Lublina, „Naukowe Potyczki” z Krakowa i „Zielona-Akademia” z Nowego Dworu Mazowieckiego, a także kluby z zagranicy.

Nauczyciele wychowania wczesnoszkolnego z całego kraju mogą zgłaszać chęć udziału w 2. edycji bezpłatnego projektu społecznego „Akademia Dobrej Energii Junior”. Celem akcji, działającej pod honorowym patronatem Minister Edukacji Narodowej Barbary Nowackiej oraz Rzecznik Praw Dziecka Moniki Horna-Cieślak, jest zaszczepienie w dzieciach dobrych nawyków, które ułatwią im dbanie o zdrowie fizyczne i psychiczne w przyszłości.

„Stacja Galaxy. Bezpieczne miejsce w sieci” jest to program edukacyjny firmy Samsung, który może stanowić odpowiedź na wyzwania związane z bezpieczeństwem dzieci online, a także motywuje do wspólnego działania na rzecz cyfrowego dobrostanu w domu i w szkole. Zakończyła się właśnie pilotażowa edycja programu, którego misją jest edukacja dzieci na temat bezpieczeństwa w świecie nowych technologii. Ale już startuje kolejna „wyprawa” w cyfrową galaktykę. Można wziąć w niej udział.

W europejskiej przestrzeni kulturalnej znajduje się wiele cennych elementów dziedzictwa, które mogą zostać wykorzystane (dzięki istniejącym zasobom cyfrowym) dla rozwijania umiejętności czytania i pisania oraz kompetencji cyfrowych dzieci i młodzieży. Taki też jest zamysł organizatorów projektu Erasmus+ „Heritage for Digital and Literacy Learning”, a z wypracowanych już materiałów mogą skorzystać szkoły z różnych krajów Europy.

W dzisiejszym świecie stoimy przed wieloma wyzwaniami, a szkoła nie zawsze jest w stanie sprostać im w tradycyjny sposób. Tematy takie jak zmiany klimatyczne, problemy zdrowia psychicznego, wielokulturowość, sztuczna inteligencja, dezinformacja, czy szybki rozwój nowych technologii mogą być jednak doskonałą okazją do tworzenia ciekawych projektów edukacyjnych, w które można zaangażować uczniów i uczennice.

Czy szkoła może być miejscem, w którym nauczyciele i uczniowie czują się rzeczywiście szczęśliwi? Jak możemy to sprawić? Pod koniec września w gdańskim Hevelianum odbyła się ogólnopolska konferencja Edukacja – Współpraca – Satysfakcja „Ciekawi siebie – ciekawi świata”, w której wzięło udział 120 nauczycieli, edukatorów, dyrektorów szkół z całej Polski. Podsumujemy, o czym rozmawiano.

W dobie powszechnego dostępu do internetu, który przenika wszystkie aspekty naszego życia, kluczowe jest zrozumienie, jak bezpiecznie i odpowiedzialnie z niego korzystać. Internet stwarza ogromne możliwości rozwoju, zdobywania wiedzy i kreatywności, ale jednocześnie niesie ze sobą wyzwania, szczególnie dla dzieci i młodzieży. Fundacja Szkoła z Klasą, przy wsparciu Google.org, od 2018 roku realizuje bezpłatny program edukacyjny Asy Internetu, który wspiera nauczycieli i edukatorki w kształtowaniu cyfrowego obywatelstwa wśród uczniów. Program opiera się na wartościach takich jak: rozsądek, uważność, siła (asertywność), życzliwość i odwaga, które pomagają młodym ludziom korzystać z internetu w sposób świadomy i bezpieczny. W programie wspieramy kształtowanie krytycznego myślenia, współpracy, komunikacji, ale również praktycznych umiejętności związanych z byciem online.

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie