Od wybuchu wojny w Ukrainie deficyty w integracji między polskimi i ukraińskimi dziećmi są olbrzymim wyzwaniem. Z problemem tym mierzą się przede wszystkim nauczyciele. Centrum Nauki Kopernik od 2022 roku wspiera działania sprzyjające tworzeniu się więzi między dziećmi z doświadczeniem uchodźczym a ich polskimi rówieśnikami i wzmacnia kompetencje nauczycieli w budowaniu grup międzykulturowych. W projekt zaangażowane są Kluby Młodych Odkrywców z całej Polski, działające i rozwijające się pod egidą Centrum Nauki Kopernik (program KMO).

Przenośne laboratoria i pomoce edukacyjne dostępne w każdej szkole? Oczywiście! Zwykle tak o nich nie myślimy, ale tym właśnie są tablety i smartfony uczniów. Wbudowane w nie czujniki i aplikacje mogą zastąpić np. żyroskop, wykrywacz metalu, decybelomierz czy kamerę poklatkową. Pomogą ustalić trajektorię lotu, rozpoznać rośliny, głos ptaka czy nazwę gwiazdozbioru. Odpowiednio zastosowane ułatwią pracę zespołu projektowego.

Pochwalcie się dobrymi praktykami integracyjnymi z Waszej szkoły! Utrwalcie je w formie krótkiego wideo i wyślijcie jako zgłoszenie do konkursu "Od integracji do relacji". Do udziału zaproszone są szkoły podstawowe, średnie i inne placówki edukacyjne. Zgłaszać się można do 15 kwietnia. Do wygrania warsztaty STEM w placówce!

mSilnia to nowy program grantowy dla uczniów szkół podstawowych. Jego głównym celem jest rozwijanie myślenia matematycznego. mSilnia promuje także praktyczne podejścia do nauczania matematyki oraz zachęca do współpracy nauczycieli różnych przedmiotów. W programie można wygrać grant na realizację projektu edukacyjnego, nagrodą są także honoraria dla autorów najlepszych scenariuszy lekcji matematyki. Pula nagród wynosi ponad 1 milion złotych. Program rusza tradycyjnie dziś, w dzień liczby Pi.

Świat ewoluuje szybko: nowe pokolenie potrzebuje nowych metod nauczania. Uczenie się przez doświadczenie pozwala uczniom przyswajać wiedzę w prawdziwym życiu. Najlepszą nauką jest sytuacja, gdy dzieci czują i doświadczają wszystkiego samodzielnie. Poprzez eksperymenty, badania, aktywne i przydatne zajęcia uczniowie poznają otaczający ich świat, co zachęca do osiągania wyższych wyników w nauce i chęci do nauki. Dobrym początkiem jest odkrywanie świata drzew.

Internet i nowe technologie stanowią dziś nieodłączną część naszej codzienności. Można zaryzykować stwierdzenie, że zrewolucjonizowały niemal każdą dziedzinę naszego życia. Wpływają na to, jak się uczymy, pracujemy, spędzamy wolny czas, jak komunikujemy się z innymi, a nawet, jak rozumiemy otaczający nas świat. Internet stworzył nam zupełnie nowe możliwości i, co istotne, zapewnił błyskawiczny dostęp do ogromnej ilości treści. Jednocześnie postawił przed nami nowe wyzwania związane m.in. z ochroną naszej prywatności, bezpieczeństwem, filtrowaniem informacji czy weryfikacją źródeł. Możemy spodziewać się, że w przyszłości, w miarę postępu technologicznego, otworzą się przed nami kolejne perspektywy, ale pojawią się również nowe dylematy i trudności. Z pewnością wymaga to od nas uważności i gotowości do nauki i adaptacji.

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie