Zakończyliśmy sondę poświęconą projektowi opracowania e-podręczników w projekcie Cyfrowa Szkoła. Chodziło nam w niej przede wszystkim o zbadanie stosunku naszych użytkowników do proponowanej przez władze oświatowe inicjatywy. Nie było naszym celem uzyskanie absolutnego poparcia społecznego dla tej inicjatywy, stąd też w proponowanych odpowiedziach znalazły się bardzo różne poglądy. Wyniki są ciekawe.
Żywot technologii wg Gartnera
Fenomen kolejek przed sklepami z produktami Apple zastanawiał zapewne niejedną osobę. Skąd ten hiper-entuzjazm konsumentów i wysiłek wielogodzinnego oczekiwania na możliwość dokonania zakupu produktu, o którym często niewiele jeszcze wiadomo? Od 1995 r firma badawcza Gartner Inc. śledzi pojawiające się na rynku nowe technologie, opisując ich fazę dojrzałości w odniesieniu do poziomu entuzjazmu konsumentów (i mediów). Angielska nazwa zaproponowana przez nią (Hype Cycle) jest słabo przetłumaczalna na polski.
Ciasteczka na tabletach, czyli skąd się biorą cyfrowe szkoły?
Można czekać, aż nową reformę systemu edukacji zastąpi kolejna nowa reforma. Można czekać, aż ktoś posprząta bałagan, jaki pozostał po latach zaniedbań szkolnictwa zawodowego. Można czekać na granty UE i papierowe projekty ministerstw. Można czekać na decyzje urzędników, kuratorów i dyrektorów. Można czekać aż cyfryzację szkoły zawodowej zrobi ktoś za nas… można czekać, albo zrobić to samodzielnie…
Facebook nie tylko dla uczniów
Nowoczesne technologie są narzędziami, bez których nie może obejść się współczesna szkoła. Są pomocne zarówno w dydaktyce, jak i w promowaniu placówki. Ich właściwe wykorzystanie będzie jednym z tematów XIV Konferencji Dyrektorów Szkół, organizowanej w ramach Edu Trendy 2012.
Komisja Europejska za cyfryzacją szkoły
W świecie, w którym coraz częściej posługujemy się w pracy i życiu osobistym urządzeniami i zasobami cyfrowymi, nie ma już chyba miejsca na szkołę, która jest technologicznym skansensem. „Cyfrowa szkoła" z komponentem e-zasoby edukacyjne, w wyniku którego powstaną elektroniczne podręczniki, jest zdaniem Ministerstwa Edukacji Narodowej projektem wynikającym ze społecznych oczekiwań i kierunków rozwoju społeczeństwa. Podobnie uważa Komisja Europejska.
Weź do szkoły swoje urządzenie, ale nie zapomnij też głowy
Idei BYOT lub raczej BYOD (patrz na końcu) nie wystarczy wsparcie w postaci liczby urządzeń w rękach i kieszeniach uczniów. Korzystanie z tych urządzeń w szkole to duże wyzwanie dla wszystkich w szkole: dyrektorów, nauczycieli, ale także uczniów.
Edukacja antykomputerowa
Wprowadzenie zajęć informatyki do szkół miało wyposażyć uczniów w niezbędne umiejętności, które ułatwią im nie tylko podjęcie studiów czy znalezienie pracy, lecz także funkcjonowanie w życiu codziennym. Pomysł, jak zwykle, szlachetny, jednak realizacja tych zadań nie okazała się równoznaczna z osiąganiem pożądanych skutków.