Ostatnio sporo się słyszy o programowaniu w polskich mediach. Między innymi za sprawą Tygodnia Kodowania, który obchodziliśmy w całej Europie od 15 do 23 października. W samej akcji Tydzień Kodowania – codeweek.eu wzięło udział ponad pół miliona osób z 46 krajów.

(C) Edunews.pl

Czy programowanie może cieszyć? Czemu nie. Przecież jest aktem tworzenia, próbą uruchomienia i organizacji wirtualnego świata. Obserwując dzieci kodujące w programie Scratch, z łatwością zauważymy, że już po krótkim czasie czynności te przynoszą im ogromną radość i satysfakcję. Czy równie mocno cieszy nauczycieli?

fot. CC-BY-SA - ZSS w Kowanówku

W świecie nowoczesnych technologii programowanie stało się umiejętnością niezbędną w XXI wieku. Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że przyszłość naszej cywilizacji to przyszłość cyfrowa. Wobec tego musimy wyposażyć również uczniów niepełnosprawnym intelektualnie w takie umiejętności, które pozwolą im samodzielnie funkcjonować we współczesnym świecie.

Fot. Fotolia.com - zmodyfikowany

Programowanie to dziś jedna z bardziej pożądanych kompetencji na rynku pracy. Prognozy wskazują, że będzie ona przydatna w wielu zawodach, także tych niezwiązanych z informatyką. Fundacja Orange zaprasza młodzież do samodzielnej nauki programowania i grafiki komputerowej w oparciu o otwarte zasoby Khan Academy online po polsku.

fot. Fotolia.com

Dzisiaj dzieci przewijają świat palcami na telefonach. Ale jeśli nie damy im narzędzi do tworzenia z komputerami, wychowamy użytkowników, nie twórców – zauważyła Linda Liukas podczas wystąpienia na konferencji TEDxCERN w październiku 2015 r. Urządzeń komputerowych w domach uczniów i w szkołach jest coraz więcej, ale czy są odpowiednio wykorzystywane? Czy jest jakiś sposób na to, żeby wykorzystać potencjał technologii w sposób bardziej kreatywny?

CC-BY-SA scratch.mit.edu

14 maja na całym świecie odbędzie się jednocześnie kilkaset wydarzeń promujących kodowanie w programie Scratch. To wizualny język programowania zaprojektowany przez Mitchela Resnicka, profesora uniwersytetu Massachusetts Institute of Technology. Każdego dnia swoje gry i animacje tworzą w nim miliony ludzi z ponad 150 krajów. Wielkie święto programowania celebrować będą również Mistrzowie Kodowania w całej Polsce.

(C) Edunews.pl

W edukacji wczesnoszkolnej zbyt małą uwagę przywiązujemy do praktycznej edukacji muzycznej dzieci. Podobnie dość lekceważąco jeszcze podchodzimy do nauki programowania – nie są odosobnione poglądy, że „prawdziwe” kodowanie należy zaczynać w gimnazjum (trudno się mi z tym zgodzić). Tymczasem muzyka i programowanie mają ze sobą wiele wspólnego – świetnie rozwijają już najmłodszych uczniów, ułatwiając rozumienie posługiwania się kodem, dzięki któremu zostaje osiągnięty określony rezultat, działanie.

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...
Taaa, a premier, z wielkim hałasem, przed kamerami otwiera "największą w Europie fabrykę amunicji". ...
Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie