W edukacji wczesnoszkolnej zbyt małą uwagę przywiązujemy do praktycznej edukacji muzycznej dzieci. Podobnie dość lekceważąco jeszcze podchodzimy do nauki programowania – nie są odosobnione poglądy, że „prawdziwe” kodowanie należy zaczynać w gimnazjum (trudno się mi z tym zgodzić). Tymczasem muzyka i programowanie mają ze sobą wiele wspólnego – świetnie rozwijają już najmłodszych uczniów, ułatwiając rozumienie posługiwania się kodem, dzięki któremu zostaje osiągnięty określony rezultat, działanie.
Kod efektywności - w jaki sposób programowanie sprzyja uczeniu się?
To nie jest czas podręcznika, zeszytu ćwiczeń, kart pracy i kserówki z testem. Myślenie na temat uczenia się ewoluuje w zawrotnym tempie. Nasi uczniowie inaczej niż wcześniejsze pokolenia przyswajają wiedzę, co innego ich zaciekawia czy fascynuje. Przed nauczycielami otwiera się cała paleta nowych narzędzi, rozwiązań, dróg prowadzących do sukcesu edukacyjnego ich uczniów. Często ścieżki te wiodą przez nowoczesne technologie, w tym - programowanie, które w ciągu ostatnich kilku lat znacząco rozwinęło się w polskich szkołach.
Naucz się popularnego języka programistów - Java od podstaw
Większość młodych osób zaczynających swoją przygodę z programowaniem wybiera na początek graficzne środowiska programistyczne, w których tworzy się program przy pomocy graficznych elementów (np. bloków). Prym wiedzie tu Scratch, który wyróżnia się ładną, kolorową grafiką. Dzięki przyjaznemu i intuicyjnemu interfejsowi początkujący programiści mogą skupić się na planowaniu swoich pierwszych algorytmów bez konieczności jednoczesnego poznawania nowego języka.
Programowanie w domu
Nie wszyscy uczniowie realizują obowiązek szkolny w szkole – coraz więcej dzieci w Polsce uczy się w swoich domach. Taka edukacja wcale nie jest mniej nowoczesna od szkolnej – można swobodnie dysponować czasem i poświęcić więcej uwagi ciekawym zjawiskom i wydarzeniom edukacyjnym. Chciałabym dziś przedstawić kilka refleksji na temat wykorzystania programowania w edukacji pozaszkolnej.
By Tydzień Kodowania trwał cały rok
Tydzień Kodowania to apogeum działań w ramach europejskiej inicjatywy, która promuje umiejętności programowania wśród obywateli Unii Europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem najmłodszych entuzjastów programowania. Tegoroczny Tydzień Kodowania zakończył się imponującą liczbą ponad 2200 wydarzeń w naszym kraju. Nieco gorsi okazali się uczestnicy tego Tygodnia we Włoszech (nieco ponad 2000 wydarzeń), w innych zaś krajach liczba wydarzeń była znacznie niższa i wyniosła kilkadziesiąt lub kilkaset wydarzeń.
Godzina Kodowania 2015
Godzina Kodowania to jedna z najpowszechniejszych na świecie inicjatyw promujących edukację informatyczną dla każdego. Zapoczątkowana została w ramach Tygodnia Edukacji Informatycznej w 2013 roku w Stanach Zjednoczonych i od początku była adresowana do uczniów, jak i dorosłych (w tym nauczycieli) na całym świecie. W tym roku, w dniach 7-13 grudnia do inicjatywy po raz kolejny przystąpiły miliony osób na całym świecie, w tym oczywiście Polacy - w naszym kraju zarejestrowano ponad 700 wydarzeń.
Dlaczego nauczyciele chcą się uczyć?
„Proszę Państwa, czy wszyscy się uczą? Wiadomo, nauczyciele nie muszą się uczyć, bo już prawie wszystko umieją, więc co się tam będą uczyć” – żartował na konferencji „Inspir@cje 2015” Jacek Ścibor, nauczyciel informatyki należący do grupy Superbelfrzy RP. O to, dlaczego warto stawiać na własną edukację zapytaliśmy nauczycieli-pasjonatów, trenerów programu „Mistrzowie Kodowania”.
Ostatnie komentarze