Niełatwo wybrać prezent idealny: wymaga to bowiem namysłu, nakładu czasu i pieniędzy. Upominek nie tylko powinien się podobać, lecz także zostać doceniony i wzmocnić relację z obdarowanym. Można by przypuszczać, że liczy się głównie przemyślany dobór upominku i że długie rozważania nad jego wyborem zwiększą wdzięczność obdarowanego. Przemyślany podarek jest wszak wyrazem uczuć darczyńcy, a przecież „to intencje i włożony w coś wysiłek na prawdę się liczą”.
ABC motywowania uczniów do uczenia się
Atrakcyjna edukacja stawia motywowanie uczących się na pierwszym miejscu. Od kilku lat zainteresowanie nauczycieli motywowaniem uczniów do uczenia się i dyrektorów szkół zachęcaniem swych pracowników do lepszej pracy, wysiłku, innowacji, utrzymuje się na wysokim poziomie. Problem jest więc bardzo ważny, choć mocno osobisty i dość delikatny.
Multitasking czyli wielozadaniowość
Na początku grudnia w Gazecie Wyborczej ukazał się esej Zygmunta Baumana zatytułowany Wielozadaniowi. Większość młodych osób korzystających z nowych technologii potrafi „rozpychać” czas. Przeciętnemu Brytyjczykowi udaje się wtłoczyć w 7 godzin realnego czasu 8 godzin i 48 minut konsumpcji mediów, pisze Bauman.
Kompetencje komunikacyjne dzieci w sieci
Dla wielu ludzi internet jest medium, bez którego nie wyobrażają sobie funkcjonowania; służy on zarówno do nauki, pracy, ale również zabawy, a co więcej, jego rola stale wzrasta. W środowiskach akademickich coraz większe znaczenie zaczyna nabierać naukowe opisywanie tak zwanego cyfrowego pokolenia (the digital generation), przez które rozumie się młode osoby będące z siecią za pan brat i mające do niej dostęp od najwcześniejszych lat swojego życia (Livingstone, 2003). Pokolenie digitalne ma stanowić o przyszłości elektronicznej pajęczyny. Sposób, w jaki młodzi ludzie ją wykorzystują, ma kształtować jej formę, a także skutkować ważkimi konsekwencjami dla młodzieży.
Raport o stanie edukacji 2011
Instytut Badań Edukacyjnych zaprezentował nową edycję Raportu o stanie edukacji, która nosi tytuł „Kontynuacja przemian“. Znacznie mniej obszerny niż wydanie z 2010 r. - raport zawiera w zasadzie tylko jeden rozdział dotyczący aktualnych tendencji zmian - ale i tak może stanowić wartościowe źródło danych o polskiej edukacji.
Kluczowe kompetencje Polaków w XXI wieku
Jeśli chcemy być bardziej produktywni, innowacyjni i konkurencyjni w skali międzynarodowej, zarówno jako kraj, jak i społeczeństwo, musimy mieć więcej kapitału moralnego (zachowań etycznych), kapitału społecznego (lojalności, zaufania, współpracy) i kapitału kreatywności (zdolności do kwestionowania tego, co jest i wymyślania nowego) – uważa Jan Szomburg, organizator Kongresu Obywatelskiego.
O potrzebie redefinicji edukacji
Jeżeli zapytamy pracodawców, jakie cechy charakteru powinien posiadać pracownik, to najczęściej wymieniają samodzielność, uczciwość, odpowiedzialność i systematyczność. Lista z pewnością nie jest pełna. Często pojawia się też postulat, żeby były to osoby kreatywne, przedsiębiorcze, proaktywne i spójne wewnętrznie.