Światowy Tydzień Przedsiębiorczości skłania do zastanowienia się nad przyszłością edukacji w zakresie przedsiębiorczości i finansów osobistych. Opublikowany raport fundacji Polska Przedsiębiorcza i FOR wskazuje na potrzebę zmiany podejścia do nauczania przedsiębiorczości w szkołach. Warto moim zdaniem rozszerzyć dyskusję o równie ważne wątki finansowe.
Na inaugurację Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości zaprezentowano raport Jak uwolnić przedsiębiorczość w Polsce?, przygotowany na podstawie badań SMG/KRC na zlecenie fundacji Polski Przedsiębiorczej i Forum Obywatelskiego Rozwoju. Szeroko opisuje on istniejące bariery w rozwoju przedsiębiorczości, podpowiada rozwiązania, które trzeba przyjąć.
Enquiring Minds to program, którego realizacja rozpoczęła się 3 lata temu. Jest on odpowiedzią na wątpliwości, jakie pojawiły się w debacie na temat edukacji w Wielkiej Brytanii - czy programy nauczania obowiązujące w szkołach są odpowiednie dla młodych osób, którzy w dorosłe życie wchodzą już w XXI wieku i w zupełnie innych warunkach niż ich rodzice.
Polacy, zwłaszcza młodzi, przekonują się, że inwestycja w naukę języka obcego może przynieść wiele korzyści już w pierwszym okresie pracy. W odpowiedzi na pojawiające się publikacje dotyczące nauki języków obcych, portal szukaj-lektora.pl przeprowadził badania na grupie lektorów, chcąc uzupełnić obraz rynku szkoleń językowych o jego stronę podażową.
W dorosłe życie wchodzi właśnie pokolenie, które socjolodzy określają mianem generacji Y. Są to osoby młode, w wieku od 15 do 28 lat, które od wczesnych lat życia mają na co dzień do czynienia z nowymi technologiami i nie wyobrażają sobie funkcjonowania w świecie bez telefonu komórkowego, odtwarzacza mp3 czy swobodnego dostępu do Internetu.
Jednym z prelegentów pierwszego seminarium z cyklu „Autorytety dla Edukacji” (21.10) był dr Jack Nasher, który prezentował techniki, pomagające zbudować profesjonalny wizerunek. Dyrektorzy szkół, a także nauczyciele, są również menedżerami. Powinni więc zwracać uwagę na to, jak są postrzegani przez innych: rodziców, kolegów po fachu, jak i samych uczniów.
Każdy na prawo do własnych poglądów. Można uważać, że polska szkoła jest najlepsza na świecie. Można wątpić w liczby, fakty, rankingi (nawet światowe). Można uczyć/nauczać stale tak samo… Ale nie można wtedy oczekiwać lepszych rezultatów. Robienie tego samego, tak samo, na ogół doprowadza do takich samych rezultatów! I na pewno nie poprawia wyników.