Dzisiaj mamy Światowy Dzień Nauczyciela, który od 1994 roku obchodzony jest na świecie pod patronatem UNESCO. A zatem kilkanaście dni przed świętem Edukacji Narodowej, zaprezentujemy nową, ciekawą inicjatywę, specjalnie z myślą o nauczycielach i ku ich refleksji. A rzecz jest ważna i dotyczy zjawisk, z którymi nauczyciele spotykają się na co dzień.
Matematyka nie od dziś jest zmorą uczniów, dla których zawsze stanowiła jeden z najtrudniejszych przedmiotów. Zbliżająca się obowiązkowa matura z matematyki w 2010 r. będzie dla wielu poważnym wyzwaniem, któremu trudno będzie podołać opierając się wyłącznie na lekcjach matematyki w szkole. Może warto sięgnąć po inne pomoce naukowe?
Pierwszego dnia Festiwalu „Edukacyjne Oblężenie Malborka” odbył się warsztat prowadzony przez dr Wigę Bednarkową, która zgromadzonym nauczycielom opowiadała o tym, w jaki sposób można poprowadzić tzw. lekcję wielointeligentną, czyli zaspokającą potrzeby wszystkich uczniów niezależnie od tego, jakie są ich wrodzone predyspozycje.
Zbliża się decydująca faza wyborów prezydenckich w Stanach Zjednoczonych. Obaj kandydaci na urząd Prezydenta USA nie stronią od poruszania w trakcie debaty tematyki dotyczącej nowoczesnej edukacji, choć zewnętrzni obserwatorzy przyznają, że znacznie więcej do powiedzenia w tym temacie ma kandydat Demokratów.
W szkołach brytyjskich i amerykańskich tablice interaktywne są obecne od dawna. Zastąpiły – z powodzeniem – białe, czarne czy zielone tablice oraz kredę. Choć wielu nauczycieli miało obawy przed stosowaniem tych narzędzi technologii edukacyjnej, zostały one szybko rozwiane, gdy nauczyciele poznali lepiej zalety i możliwości tych urządzeń.
Według ostatniego raportu Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) Education at a Glance 2008 opłaca się inwestować w porządne wykształcenie. Dzięki dobrej edukacji mamy szansę nie tylko znaleźć zatrudnienie, ale też pracować aż do emerytury. Oczywiście przy założeniu, że nadal będziemy się uczyć i stale uzupełniać kompetencje.
Opublikowany przedwczoraj raport Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju OECD Education at a Glance 2008 jest jednym z najważniejszych opracowań porównujących rozwój systemów edukacyjnych w 28 krajach członkowskich tej organizacji. Niestety na tle innych krajów Polska nie prezentuje się najlepiej – ciągniemy się w edukacyjnym ogonie.