Islandia, otoczona z wszystkich stron morzem, również zmaga się z problemem agresywnych zachowań w szkołach. W ramach projektu "Nienawiść. Jestem przeciw" organizowanego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej uczestniczyłam w wizycie studyjnej w islandzkiej szkole. Miałam zwrócić uwagę na metody stosowane przez Islandczyków w walce z przemocą, mową nienawiści, wykluczeniem społecznym (zwłaszcza w odniesieniu do uczniów). Czy można zaobserwować jakieś podobieństwa, poszukać dobrych praktyk pod kątem naszych polskich realiów i wyzwań?
Okiem mamy: posłać czy nie posłać do szkoły?
Jak zdecydować, czy twoje dziecko powinno pójść do pierwszej klasy (i nie czuć się winną)? Kiedy nie ma się dziecka w tym wieku, to tak naprawdę całe zamieszanie związane z reformą jakoś przechodzi bokiem. I całkiem chyba słusznie. Każda mama skupia się na potrzebach danego wieku swojej pociechy. Ja dzisiaj skupię się na tych biednych zerówkowiczach i na ich dylematach.
Pomysły na rozwijające prezenty
Święta tuż tuż... Grudzień przed Wigilią to pora, gdy masowo rzucamy się do sklepów w poszukiwaniu prezentów lub przeszukujemy sklepy internetowe w tymże samym celu. Zobaczcie, jakie propozycje przygotowałem dla tych rodziców, dla których prezent kupowany dziecku powinien być jednocześnie inwestycją w edukację nakierowaną na tzw. umiejętności XXI wieku.
Wychowanie bez nagród
Zagrożenia, jakie wiążą się ze stosowaniem kar wydają nam się jasne. Ich destrukcyjne skutki łatwiej nam zrozumieć. Trudniej dostrzec negatywne konsekwencje używania nagród. Tymczasem należą one do tej samej grupy zewnętrznych motywatorów, służących do odgórnego sterowania naszymi zachowaniami. Podobnie jak kary pozbawiają nas poczucia sprawstwa. Służą wymuszaniu określonych zachowań. Kary wymierzane są za brak posłuszeństwa – nagrody przydzielane są za jego obecność.
Otworzyć oczy rodziców
Przestrzeń edukacyjna szkoły powinna się rozciągać także poza nią i dawać możliwość korzystania z zasobów edukacyjnych także w domach, na przykład dzięki tabletom. Dobrym pomysłem może być przeszkolenie rodziców z mobilnych technologii, aby stali się sprzymierzeńcem nauczyciela w edukacji dzieci. Jak przekonać rodziców, że tablet to nie tylko gadżet?
Logika – od dziecięcego egocentryzmu do dojrzałego obiektywizmu
Dzieci myślą inaczej niż dorośli, ale różnica nie polega na braku trafnych spostrzeżeń, adekwatnych wniosków, czyli logiki i sensu. Maluchy mają zupełnie inne doświadczenia niż starsze pokolenie. Dlatego opierają swoje analizy i konkluzje na innych przesłankach. W związku z tym rezultaty tych zmagań intelektualnych są odmienne od tego, co myślą dorośli. Chcąc uczyć dzieci zasad logicznego myślenia, właściwego rozumowania należy najpierw wniknąć w umysły maluchów i poznać to, co jest punktem wyjścia.
Mama, tata, tablet i multimedia
Małe dzieci coraz więcej czasu spędzają przed ekranami – przed telewizorem lub monitorem, ale coraz częściej także popularnych w wielu domach urządzeń mobilnych: smartfony i tablety. Zazwyczaj rodzice cieszą się, że ich maleństwa „uczą się” obsługiwać urządzenia, „miziają” je palcem i same włączają. No przecież wreszcie rodzice mają trochę czasu dla siebie… Jest jedno ale…