fot. Graphicstock.com

Prostą i prawdziwą szkołą przedsiębiorczości były kiedyś szkolne sklepiki uczniowskie. Przynosiły one największą korzyść – co zrozumiałe – tym, którzy je prowadzili i to wcale nie tylko w wymiarze finansowym, lecz przede wszystkim kompetencyjnym. Ale dla szkół bardziej opłacało się wynajmować sklepik zewnętrznej firmie. Jak można zatem wspierać przedsiębiorczość młodzieży? Próbuje to robić Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości poprzez swój program „Młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo – Być przedsiębiorczym".

fot. Fotolia.com

Nowe modele dydaktyczne zmieniają dotychczasowe formy pracy. Coraz częściej obecne są w naszych klasach metody oparte na modelach WebQuest, Challenge Based Learning, Action Learning, Cooperative Inquiry i Growth Mindset. Nauczyciele coraz chętniej wykorzystują w swoim warsztacie filozoficzne dociekania według Matthew Lipmana, metodę PMI, czy model Canvas, a ostatnio również Design Thinking. Wszystkie łączą cechy charakteryzujące dydaktykę, którą niemiecki pedagog Horst Siebert określa mianem dydaktyki upowszechniania, wyznaczając tym samym cel transformacji dotychczasowego modelu edukacji.

fot. Noc Biologów 2016

Już po raz piąty odbywa się ogólnopolska Noc Biologów. Jest to wspólne przedsięwzięcie wydziałów biologicznych i przyrodniczych polskich uniwersytetów i szkół wyższych, a także ogrodów botanicznych, które w tym roku zaplanowano na 15 stycznia. Celem akcji jest promocja wiedzy biologicznej w przystępnej formie i w nawiązaniu do edukacji pozaformalnej (czyli poza murami szkoły).

fot. ZSS w Kowanówku

Szkoła specjalna nie znaczy mało kreatywna czy nieinnowacyjna. To w jakim stopniu taka placówka funkcjonuje, zależy nie od ograniczeń intelektualnych uczniów, ale od zaangażowania nauczycieli w niej pracujących. Dlatego też bez wahania wzięliśmy udział w konkursie "Szkoła na czasie - e-podręczniki w klasie", ogłoszonym przez ORE i portal e-podręczniki.pl. Celem autorek projektu było wykorzystanie zdobytych już umiejętności technologicznych i komunikacyjnych uczniów oraz połączenie ich z zasobami portalu e-podręczniki.pl.

Fot. Fotolia.com

Ważnym - o ile nie najważniejszym dziś edukacyjnym wyzwaniem, powinno być zdefiniowanie na nowo szkoły jako środowiska będącego autentycznym miejscem uczenia się uczniów. Uczenia się - nie nauczania. Doświadczania, a nie odtwarzania. Przetwarzania i tworzenia, a nie reprodukowania wiedzy w transmisyjnym i archaicznym już modelu.

fot. Centrum Edukacji Obywatelskiej

"Młody Obywatel na sportowo" to kolejna edycja programu edukacyjnego realizowanego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO) i Fundację BGK. Jest on skierowany do młodych ludzi, którzy, pracując w grupach, pod okiem opiekuna, mogą stać się pomysłodawcami i realizatorami własnych lokalnych projektów, związanych z tematyką sportową.

fot. Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji

Zapraszamy przedstawicieli szkół i organizacji pozarządowych na Ogólnopolski Dzień Informacyjny Programu Erasmus+. W wydarzeniu w dniu 19 stycznia 2016 r. na Stadionie Narodowym w Warszawie udział weźmie ponad 1000 osób. Podczas dnia informacyjnego odbędzie czternaście paneli warsztatowych, których tematyka jest sprofilowana pod kątem osób zainteresowanych udziałem w edukacyjnych projektach finansowanych z programu Erasmus+.

Więcej artykułów…

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie