Coraz więcej w edukacji mówi się o nauczaniu opartym na dowodach. W jednym z poprzednich wpisów pisałam skąd te dowody można czerpać. Główne źródła to: badania edukacyjne przeprowadzane przez naukowców oraz własne badania nad uczeniem się uczniów.

Stopniowo zwiększa się wśród nauczycieli i dyrektorów szkół świadomość potrzeby zmiany przestrzeni, w której odbywa się uczenie w szkole. Oczywiście wszyscy chcielibyśmy, aby szkoły były coraz ładniejsze, jednak przede wszystkim musimy zwracać uwagę na takie działania tworzące lub modernizujące przestrzeń edukacyjną, które rzeczywiście będą wspierać nauczanie i uczenie się, a nie będą zaś jedynie architektoniczną formą czy wizerunkową wizytówką szkoły.

Kończy się kolejny rok szkolny – jeden z najdziwniejszych ostatnich lat. Większą część czasu spędziliśmy w domach, ucząc się zdalnie, nie mając ze sobą fizycznego kontaktu. To wszystko zaburzyło wypracowany rytm pracy oraz wymusiło na wszystkich elastyczne dostosowywanie i dopasowywanie się do nowych, nieznanych wcześniej okoliczności.

Wakacje to zazwyczaj dla wielu z nas czas odpoczynku. Czas długo wyczekiwany. Niekiedy na długo przed wakacjami planujemy już co, gdzie, z kim, kiedy. Często bywa i tak, że nasze wyjazdy krótsze, bądź te nieco dłuższe, to swego rodzaju last minute. Wyjeżdżamy, przyjeżdżamy, odwiedzamy. Jedno jest pewne - wakacje to taki czas, który chcielibyśmy spędzić wspólnie, bez pośpiechu, z osobami nam bliskimi. Często tym spotkaniom towarzyszą podróże, a na plaży czy kurorcie nie zawsze świeci słońce. Poza tym wakacje to taki szczególny czas, kiedy można pozwolić dzieciom na późniejsze pójście spać. A wtedy można wspólnie zagrać w grę, nie tylko planszową. I co wtedy zrobić, kiedy słyszymy od naszych najmłodszych nudzi mi się/ daleko jeszcze? By uprzyjemnić ten czas i nie mieć złych wspomnień ze wspólnego bycia razem, proponujemy kilka zabaw, do których można włączyć całe rodziny. A nic tak nie buduje relacji jak wspólne zabawy i gry.

Co przesądza o naszym życiu? Co decyduje o sukcesie, co stoi za naszymi porażkami? Na ile jesteśmy zakładnikami dziedziczonych przez pokolenia kodów genetycznych w rodzinie, na ile środowisko, w którym dorastamy wywiera na nas wpływ, a ile zależy od edukacji i szkoły? Gdzie i kiedy przerabialiśmy największe lekcje życia?

Powtarzanie jest matką wiedzy – to dosłowne tłumaczenie łacińskiego przysłowia Repetitio est mater studiorum. Badania prowadzone wśród uczniów i studentów wskazują na to, że najczęściej wybieraną przez nich metodą nauki jest właśnie powtarzanie materiału i kilkukrotne odczytywanie notatek. Czy ta najpopularniejsza metoda jest zarazem najskuteczniejsza? Co mówi nam o tym psychologia edukacyjna? Czy czas poświęcony na powtarzanie mógłby zostać efektywniej spożytkowany przez uczniów? Poniższy artykuł stanowi próbę odpowiedzi na te pytania.

Na każdej lekcji zadawane są uczniom pytania. Niestety większość pytań zadaje nauczyciel i zazwyczaj angażują one tylko niewielką część uczniów. Jackie Acree Walsk, autorka książki „Empowering Students as Questioners: Skills, Strategies and Structures to Realize the Potential of Every Student” dzieli się sposobami na uruchomienie sensownych pytań podczas lekcji.

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb
Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie