Czy przestrzeń szkolna może wpływać na samopoczucie i sukces uczniów i uczennic? 35 szkół w całej Polsce udowodniło, że tak! W ramach programu grantowego Razem w Klasie. Przestrzenie Dobrostanu przekształciły swoje otoczenie w bardziej przyjazne i komfortowe miejsca do nauki, integracji i odpoczynku. Dzięki wsparciu finansowemu i merytorycznemu Fundacji Szkoła z Klasą uczniowie i nauczyciele wspólnie projektowali i tworzyli przestrzenie szkolne, które odpowiadają na ich potrzeby i wyzwania codzienności.
Samotność młodych w wirtualnym tłumie
Ponad połowa nastolatków czuje się osamotniona w mediach społecznościowych, a jednocześnie 43 procent młodych ludzi korzysta z mediów społecznościowych, by poczuć się lepiej[1]. Jaka jest wirtualna rzeczywistość młodych i ich bardzo realne emocje z tym związane? Czy na pewno je rozumiemy? W czym młodzież potrzebuje naszej pomocy? Jak możemy jej skutecznie udzielić? To główne pytania obchodów Dnia Bezpiecznego Internetu (11 lutego), na które poszukiwać będziemy odpowiedzi zarówno podczas ogólnopolskiej Gali w Warszawie, jak i realizowanych w całej Polsce lokalnych inicjatywach edukacyjnych, zaplanowanych aż do końca marca 2025.
Mission X: kosmiczne wyzwanie, w którym dzieci trenują jak astronauci
Uczysz w szkole? Prowadzisz zajęcia edukacyjne dla dzieci i młodzieży w innej placówce? A może Twoje dziecko kształci się w systemie edukacji domowej? Centrum Nauki Kopernik oraz Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) zapraszają dzieci i młodzież do uczestnictwa w międzynarodowym wyzwaniu Mission X! To znakomita okazja, by zadbać o kondycję fizyczną, rozwijać umiejętność współpracy w zespole i odkrywać fascynujący świat Kosmosu. Nowy semestr jest świetną okazją by zebrać drużynę i dołączyć do wyzwania!
Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Kto stoi w miejscu, ten się cofa. Tym bardziej, że świat bardzo dynamicznie się zmienia. Jak sprawdzać wiedzę i umiejętności w czasach generatywnej sztucznej inteligencji? I co uznać za ważne w wiedzy i umiejętnościach? Pytanie niezwykle aktualne. Stawiam je sobie, bo chcę coś zmienić w tradycyjnej dydaktyce akademickiej. Nie sposób dłużej udawać, że nie ma smartfonów, internetu, kształcenia online i licznych narzędzi AI.
Komu pomaga ocena kształtująca?
Ocena kształtująca wypełnia cele oceniania zawarte w dokumentach prawnych, dotyczących oceniania. Ocena ma pomoc uczniowi w uczeniu się, określić, co uczeń zrobił dobrze, a co źle i dać mu wskazówki do rozwoju. Ocena kształtująca służy nie tylko uczniowi, ale też nauczycielowi.
Nauczyciele szyją dla WOŚP po raz czwarty
Ogromne, kolorowe i niepowtarzalne Pożeracze Smutków Giganty powracają na aukcje Allegro, by wesprzeć 33. Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Do wylicytowania jest aż 170 pluszaków, które zostały stworzone z miłością przez nauczycieli i nauczycielki z całej Polski. Każda maskotka to małe dzieło sztuki i ogromny gest wsparcia! Czy uda się pobić zeszłoroczny rekord? Wszystko na to wskazuje – emocje rosną, a licytacje wciąż trwają!
Wykorzystanie opinii uczniów w nauczaniu
Druga strategia oceniania kształtującego mówi o pozyskiwaniu i wykorzystywaniu opinii uczniów: "Organizowanie w klasie dyskusji, zadawanie pytań i zadań dających informacje, czy i jak uczniowie się uczą". Jest to interwencja w nauczanie, która profesor John Hattie uznaje za najbardziej skuteczną, czyli poprawiającą wyniki nauczania. Wskaźnik wynikający z badań dla tej interwencji wynosi – 0,9.