To, aby wszyscy uczniowie brali udział w dyskusji jest wyzwaniem dla nauczyciela, przeważnie wypowiada się tylko mała grupka uczniów. Nauczyciele często proszą o zabranie głosu uczniów, którzy się zgłaszają, dają pierwszeństwo tym, którzy są najbardziej pewni siebie, ekstrawertyczni i szybcy w myśleniu. Taka sytuacja, jeśli się utrwala, powoduje, że pozostali uczniowie nie angażują się, gdyż liczą na tę stała grupkę zgłaszających się kolegów.
Przygoda z kolorową ortografią
Mam nadzieję, że polubicie ortografię tak, jak lubią ją moi uczniowie. I ja też oczywiście… Od zawsze mam, kolokwialnie mówiąc, hopla na jej punkcie i chciałam, aby dzieciakom kojarzyła się z przygodą, ze zdobywaniem kolejnych stopni wtajemniczenia, z podnoszeniem sobie poprzeczki i osiąganiem sukcesów, a nie ze żmudną, nudną i trudną pracą. Dlatego staram się robić wszystko, aby jej nauka była efektowna i efektywna, aby przynosiła satysfakcję oraz radość.
Uważniaki, czyli o rozwijaniu uważności i nauce regulacji emocji u dzieci
Dzieci miewają trudności w rozumieniu i nazywaniu swoich stanów emocjonalnych, jak również we właściwym odczytywaniu emocji innych osób. Nie posiadają one wystarczających kompetencji, jeśli chodzi o rozładowywanie napięcia i stresu – odkrywają natomiast, jakie czynności pozwalają im lepiej radzić sobie z trudnymi emocjami. W jaki sposób pomóc nauczycielom i rodzicom z narastającym problemem przebodźcowania dzieci w wieku przedszkolnym, ich nadmiernego pobudzenia będącego skutkiem nadmiernej stymulacji ze strony otaczającego je coraz głośniejszego i coraz bardziej chaotycznego świata.
Notatka z wykładu, czyli czego oraz w jaki sposób uczymy się w przestrzeniach cyfrowych
To będzie praktyczny przykład robienia notatek z wykładu. Na niedawnym seminarium online w Akademickim Zaciszu (trzeci sezon) rozmawialiśmy o uczeniu się w przestrzeniach cyfrowych. Moja notatka, już ze swojego charakteru, nie jest jeszcze do końca uporządkowana, dlatego przepraszam za pewien chaos w spisywanych niżej słowach. Chcę pokazać proces notowania, aby pełniej zilustrować treści dyskutowane w czasie spotkania online.
Haczyki – działania pobudzające ciekawość uczniów
Pytania kluczowe lub łamigłówki intelektualne, które przyciągają uwagę uczniów na początku lekcji, to skuteczny sposób na rozwijanie ciekawości i wewnętrznej motywacji.
Z optymizmem i nadzieją! Zapraszamy na IV Tydzień Szczęścia w Szkole
Zapraszamy do aktywnego udziału w IV Ogólnopolskim Tygodniu Szczęścia w Szkole, który w tym roku obchodzimy w dniach 18-24 września 2023. Jego celem jest zwrócenie uwagi na szczęście i dobrostan oraz ich związki z efektami kształcenia. Badania pokazują, że ludzie doświadczający szczęścia w szkole i w pracy żyją zdrowiej, dłużej, lepiej. Poczucie szczęścia sprzyja odporności, kreatywności, zaangażowaniu, budowaniu relacji, przyjaźniom. To prawdziwa promocja zdrowia psychicznego i fizycznego, szczególnie w tak trudnym, po-pandemicznym i wojennym czasie. Dlatego hasło na ten rok brzmi: Z OPTYMIZMEM I NADZIEJĄ.
Żebyśmy to my kontrolowali technologię, a nie technologia nas
W dni powszednie nastolatki spędzają w sieci średnio niemal 5 godzin dziennie, w weekendy ponad 6 godzin. 11% młodych osób deklaruje, że są aktywne w internecie przez ponad 8 godzin każdego dnia, 17% korzysta intensywnie z sieci po godzinie 22.00[1]. Dzieci i nastolatki nie znają świata bez internetu i mediów społecznościowych. To dla nich przestrzeń do komunikowania się z innymi, wyrażania siebie, rozwijania zainteresowań, która jednak łatwo może przejąć kontrolę nad ich uwagą, czasem i emocjami. Na pytanie, jak zadbać o świadome korzystanie z mediów społecznościowych, odpowiada film „Dopamina” i towarzysząca mu kampania społeczna o tej samej nazwie.
Ostatnie komentarze
Mamy dwa różne obowiązki w Polsce.
Z tym "obowiązek nauki", jest formułowan...