Jak myśleć i działać innowacyjnie? Jak przekuwać wiedzę w realne i skuteczne rozwiązania? Jak współpracować tak, by najlepiej wykorzystać potencjał zespołu? Tego wszystkiego uczą się uczestnicy programu edukacyjnego Odyseja Umysłu. Podczas Finału Ogólnopolskiego blisko 1500 uczniów i studentów spotkało się, by pokazać efekty swojej kilkumiesięcznej pracy. Najlepsi mogą teraz wyjechać do Stanów Zjednoczonych i reprezentować Polskę na forum międzynarodowym. Jednak sukces odnosi każdy odyseusz – pokonując własne ograniczenia i odkrywając swoje talenty.
Zagrajmy w polski
Angażowanie uczniów w działania lekcyjne bywa czasami wyzwaniem. Już w czasach przed pandemią zdarzały się zespoły, które niezbyt miały ochotę na współpracę z nauczycielem. Jednak po powrocie ze zdalnego nauczania zjawisko to znacznie się pogłębiło (tak wynika z dobiegających mnie głosów). Jak radzić sobie z apatią? Jak zachęcić do pracy? Sami zobaczcie!
Trzy kroki w ocenie koleżeńskiej
Dylan Wiliam w swojej książce Embedded Formative Assessment zauważa, że informacją zwrotna przekazywana uczniowi, powinna skłaniać ucznia do myślenia, odnosić się do wcześniej ustalonych kryteriów sukcesu i powinno owocować większą pracą dla biorcy niż dawcy. Formułowanie i przekazywanie informacji zwrotnej przez nauczyciela wszystkim uczniom i do każdej z prac, nie jest możliwa, dlatego sięgamy do oceny koleżeńskiej.
Megamisja i Superkoderzy 2022 - zapraszamy do udziału
Razem w cyfrowym świecie - pod tym hasłem Fundacja Orange zaprasza szkoły z całej Polski do udziału w bezpłatnych programach - MegaMisji i #SuperKoderach. Dzięki tym inicjatywom dzieci i młodzież mogą lepiej poznać i zrozumieć cyfrowy świat. Jest to szczególnie ważne po okresie nauki zdalnej oraz w świetle wydarzeń w Ukrainie i szerzącej się dezinformacji.
Chmury nad chmurami
Omawianie fragmentów “Pana Tadeusza” we wszystkich kolejnych klasach szkoły podstawowej (od czwartej począwszy) od zawsze wydawało mi się nieco przesadzonym pomysłem. Nie ten język, nie ta wrażliwość na słowo, nie ten etap rozwoju. Cóż jednak zrobić, gdy takie są sztywne wytyczne? Chyba tylko pozostaje nam zadbać, by czas nie poszedł na marne. Jak tego dokonać? Sami zobaczcie.
Praktyczne działania w szkolnych pracowniach i laboratoriach
Uczenie się przez praktyczne działanie - doświadczanie, konstruowanie, budowanie, gotowanie czy przygotowywanie okolicznościowych wytworów (np. dekoracji i ozdób) - jest ważnym elementem procesu edukacji i... nieco zaniedbywanym w szkole. Ważne tu jest wdrażanie w codzienność szkolną takich aktywności, które pobudzają do myślenia, działania i ruchu, a w szczególności rozwijają umiejętność radzenia sobie z sytuacjami problemowymi. Niezbędna przy tym jest współpraca naszych uczniów, ale także i nauczycieli - we wszystkich typach szkół.
Kolej na młodych!
W ostatnich latach głos młodego pokolenia zaczął wybrzmiewać w Polsce mocniej niż jeszcze dekadę temu. Jak grzyby po deszczu zaczęły pojawiać się inicjatywy, które dotyczą tematów dotychczas zarezerwowanych dla tych dużo starszych (katastrofa klimatyczna, jakość powietrza, edukacja obywatelska, edukacja seksualna i in.). Choć tendencja ta zaczyna nabierać rozpędu, to nadal wydaje się, że dyskurs publiczny w Polsce zdominowany jest przez osoby w średnim wieku z dużych miejscowości. Młodzi mówią – czas na zmiany!