Pewną innowacją pedagogiczną może być potraktowanie każdego ucznia w klasie jako bohatera. Takie podejście jest możliwe w każdej szkole. Tworzymy programy nauczania w oparciu o podstawę programową, ale to uczeń jest głównym aktorem w procesie uczenia się i ma możliwość zdecydowania, kim jest jego bohater i w jaką podróż się udaje.
Mistrzowie Kodowania najlepszą Inicjatywą Edukacyjną Roku
Tegoroczny tytuł Inicjatywy Edukacyjnej Roku 2017 został przyznany ogólnopolskiemu programowi Mistrzowie Kodowania. Dzięki tej inicjatywie już 100 tysięcy uczniów, na każdym etapie kształcenia, skorzystało z zajęć nauki programowania. Wyróżnienie zostało przyznane przez tygodnik „Głos Nauczycielski”.
Dominika Kulczyk Przyjacielem Szkoły 2017
Dominika Kulczyk, prezes Kulczyk Foundation, została laureatką nagrody Przyjaciel Szkoły 2017. Tytuł nadawany jest przez Kapitułę Konkursu Nauczyciel Roku. – Nagrodę tę dedykuję wszystkim moim nauczycielom, od szkoły podstawowej, poprzez liceum aż do uniwersytetu. Dedykuję ją też moim najdroższym nauczycielom życia – mojej mamie i tacie – mówiła w trakcie ceremonii.
Know America 2018
Ponad 1000 uczestników z całej Polski, średnio 170 dni szukania, czytania, pisania, filmowania i ćwiczenia przed lustrem, trzy długie etapy i tylko kilkoro laureatów i laureatek. Od września 2017 r. uczniowie szkół ponadgimnazjalnych mogą zapisywać się do 15. edycji I Know America, ogólnopolskiego konkursu wiedzy o Stanach Zjednoczonych, w którym jedną z nagród jest miesięczny wyjazd naukowy do USA.
Samorządy uczniowskie szkołą demokracji
W ostatni piątek września (29.09) uczniowie i uczennice z kilkuset szkół w całej Polsce będą wybierać samorządy uczniowskie w pełni demokratycznych wyborach. Ogólnopolską akcję Samorządy Mają Głos organizuje już po raz siódmy Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej. Szkoły, które chcą zorganizować u siebie wybory, mogą się jeszcze zgłaszać na platformie www.wybory.ceo.org.pl.
Matematyczne spinnery
Umiejętności matematyczne z uczniami z SPE doskonalimy w każdej sytuacji i na wiele sposobów. Bardzo często treści matematyczne są zbyt trudne i niezrozumiałe dla naszych dzieci, ponieważ są abstrakcyjne. Deficyty w zakresie logicznego myślenia dodatkowo potęgują trudności matematyczne. Dlatego warto sięgać po takie środki dydaktyczne, które nie tylko będą dostosowane do potrzeb naszych uczniów, ale przede wszystkim je zainteresują, maksymalnie zaangażują i będą atrakcyjne.
Fiński sposób edukacji
Co się stanie z efektami nauczania, jeśli zmniejszymy liczbę lekcji dla uczniów, nie będziemy zadawać im prac domowych, zrezygnujemy z odpytywania, zlikwidujemy zatwierdzane przez ministerstwo podręczniki, klasówki będziemy robić rzadko, z równą powagą traktować uczenie matematyki, jak budowę karmników dla ptaków, a nauczycieli uwolnimy od wszelakich kontroli, konieczności prowadzenia dzienników i pozwolimy im samym decydować w dużym stopniu, jak i czego uczyć?