fot. Stowarzyszenie CREO

Stowarzyszenie CREO zaprasza do udziału w seminarium pt. „Wolontariat w edukacji”, które odbędzie się 8 grudnia 2015 r. w Wielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim w Poznaniu. Seminarium adresowane jest do dyrektorów szkół, nauczycieli, pedagogów, przedstawicieli organizacji pozarządowych i instytucji społecznych oraz osób zainteresowanych rozwijaniem wolontariatu w systemie edukacji.

fot. Jolanta Okuniewska, CC-BY-SA

Czy zastanawialiście się kiedykolwiek jak piszą w zeszytach dzieci w innych krajach? Czy ciekawiło Was jakie mają zeszyty? Nie? Mnie też jakoś to nie interesowało, dopóki nie trafiłam na zajęcia do klasy drugiej w fińskiej szkole.

fot. Librus sp. z o.o.

Kiedy patrzę za siebie, to trudno mi uwierzyć, że to już prawie 30 lat odkąd stanęłam przy tablicy, lecz nie jako uczennica, a przed moimi uczniami... Jeszcze pamiętam ich imiona i twarze. Pamiętam też słowa mojej opiekunki: „nauczyciel, który przestaje się doskonalić, nie stoi w miejscu – on się cofa”. Nigdy nie chciałam być tą, która się cofa. Od pierwszych miesięcy zdobywałam „kolejne szlify” – kursy, warsztaty, szkolenia, studia podyplomowe, literatura… I tak zostało do dziś. Za plecami trzy potężne segregatory potwierdzające moje słowa, a we mnie pytanie, co dalej?

fot. Urszula Sobczyk / Muzeum Etnograficzne w Krakowie

W szkole jest miejsce na sztukę, z tym że zbyt rzadko szkoła korzysta z okazji, aby włączać szerzej sztukę w realizację podstawy programowej. Projekt „Alfabet” został uruchomiony przez Muzeum Etnograficzne w Krakowie (MEK) z myślą o uczniach przygotowujących się do nowej matury ustnej z języka polskiego i pracujących z nimi nauczycielach. Jego celem było stworzenie narzędzi wzbogacających metody edukacji polonistycznej o techniki artystyczne oraz zachęcających młodzież do uczestnictwa w sztuce rozumianej jako medium, za pomocą którego możliwe jest komunikowanie się ze światem, lepsze rozumienie doświadczanych trudności i związanych z nimi emocji.

archiwum Kulczyk Foundation/fot.Tatiana Jachyra

Edukacja Globalna - Efekt Domina: innowacyjne scenariusze lekcji o współczesnym świecie trafią do wszystkich szkół podstawowych i gimnazjów w Polsce. To pakiet materiałów, które zainteresują uczniów i skłonią do rozmów o wyzwaniach świata, w którym żyjemy. Pomogą nam lepiej go rozumieć i dostrzegać różne zależności, których zwykle nie dostrzegamy. Zachęcamy do szerokiego wykorzystania ich na lekcjach wychowawczych i innych przedmiotach, w których poruszamy wątki globalizacji.

Zajęcia w szkole w Zimbabwe. Dzięki zbudowaniu małej elektrowni wodnej na okolicznej rzece, placówka może działać również po zmroku. W ten sposób dzieciom łatwiej pogodzić obowiązki domowe i naukę. Zdjęcie: Practical Action

Świat i jego problemy są dziś szczególnie blisko nas. Tydzień Edukacji Globalnej, coroczna europejska inicjatywa, zwraca uwagę na potrzebę edukacji na temat wyzwań współczesności, a przede wszystkim kształtowanie postaw otwartości, zaangażowania i odpowiedzialności za rzeczywistość. W tym roku TEG odbywa się od 16 do 22 listopada pod hasłem „Równość – od słów do czynów”.

fot. Centrum Nauki Kopernik

Centrum Nauki Kopernik poszukuje nowych form i formatów działań, bada i testuje innowacyjne rozwiązania edukacyjne, opracowuje nowe modele oraz wspiera ich wdrażanie. Do takich należy eksperymentalny program FabLab@ School.pl tworzony we współpracy z Transformative Learning Technologies Lab (TLTL) Uniwersytetu Stanforda. To jeden z najbardziej innowacyjnych ośrodków badań procesów uczenia się na świecie. Dzięki podpisanemu porozumieniu FabLab powstanie w Koperniku.

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...
Taaa, a premier, z wielkim hałasem, przed kamerami otwiera "największą w Europie fabrykę amunicji". ...
Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie