Kilka lat temu na naszych stronach internetowych informowaliśmy o otwarciu edukacyjnego portalu Didakta.pl. W czasie tych kilku lat swojej działalności zyskał on sympatię wielu szkół, nauczycieli i uczniów, rozszerzył także liczbę oferowanych interaktywnych programów edukacyjnych z początkowych 16 do 33. Od tego roku ma też zupełnie nową szatę graficzną. Do tych najbardziej lubianych i najczęściej wykorzystywanych programów należą te, które oferują ćwiczenia z języka polskiego, matematyki, języka angielskiego i geografii.
Szkoła z empatią
Nauczyciele, a zwłaszcza wychowawcy klas, stoją dziś przed znacznie większymi wyzwaniami niż kiedyś. Z jednej strony dzieci i młodzież mają dostęp do nieograniczonych zasobów informacji i sieci rówieśników, z drugiej, doświadczają większej skali negatywnych zjawisk, nie tylko w szkolnej i pozaszkolnej rzeczywistości, ale i w Internecie. Potrzebują zatem większego wsparcia ze strony nauczycieli. O szkole z empatią i potrzebie uważności oraz empatii w społeczności szkolnej dyskutowali wczoraj nauczyciele na zorganizowanym przez Kulczyk Foundation Forum Eksperckim „Wiem. Czuję… Pomagam!”.
Projekty szkolne, czyli współpraca uczniów i nauczycieli
W jaki sposób zaplanować działania, aby przyniosły one jak najwięcej korzyści uczniom? Połączyć siły! Powinniśmy jako nauczyciele bardziej starać się wychodzić poza utarte schematy. Idealnie byłoby, gdyby nauczyciele przedmiotowi częściej współpracowali. Wspólne planowanie działań edukacyjnych oraz dobra atmosfera w zespole są świetnym przykładem dla naszych wychowanków.
Prawo do wyboru
Codziennie w naszych szkołach zabijamy w uczniach wolną wolę - możliwość dokonywania indywidualnych wyborów. Ale też nie rozwijamy wyobraźni, samoświadomości i sumienia - pozostałych dyspozycji człowieka, które decydują o jakości naszego życia. To edukacja zdominowana przez instrukcje, schematy, szablonowe działanie i szkolne rytuały. Sterujemy dziećmi, ich decyzjami odbierając prawa do wykorzystania własnego tempa pracy, osobistych potrzeb wynikających z siły potencjału i indywidualnego talentu. Wiem, to trudne. Wielu twierdzi nawet, że niemożliwe.
Projekt społeczny inspirowany reportażem
Ruszył nowy, ogólnopolski, interdyscyplinarny konkurs dla młodzieży w wieku 13-19 lat na projekt społeczny inspirowany reportażem #ReportażDziała, który wychodzi naprzeciw wyzwaniom w systemie kształcenia.
Nauczyciel wierzy w możliwości uczniów
Przeczytałam artykuł Bradleya Busha pt. „What every teacher should know about expectations”[1]. Do poruszonego przez autora tematu jestem absolutnie przekonana – wiara w każdego ucznia to podstawa dobrego nauczania. Ten pogląd jest też zgodny z piątą strategią oceniania kształtującego, która zakłada, że uczeń może być autorem własnego procesu uczenia się, czyli może być odpowiedzialny za swoją naukę. Tak może być tylko wtedy, gdy uczeń i nauczyciel wierzą, że tak może się stać.
BeZee 2017 - o trendach w edukacji
Świat znajduje się w nieustannej zmianie, co ma istotny wpływ na rozwój osobisty dzieci i osób dorosłych. Szkoła, a także instytucje działające w obszarze edukacji nieformalnej, muszą mieć na uwadze trendy, które wpływają na zmianę społeczeństw. Nie we wszystkich państwach zmiany te są jednoczesne, ale w dłuższym terminie te same zjawiska oddziałują na każde państwo. Tak może być na przykład ze sztuczną inteligencją, robotyzacją i internetem rzeczy. O trendach mających znaczenie dla edukacji rozmawiano podczas konferencji BeZee 2017, której partnerem medialnym był m.in. Edunews.pl.
Ostatnie komentarze