Kim są: mają naście lat, zaczepiają przechodniów i malują po ścianach? To – młodzi aktywiści! Twórcy murali, organizatorzy gier miejskich i czujni eksperci do spraw przestrzeni publicznej. Od września do lutego odkrywali miejsca warte uwagi, ozdabiali okolicę i sprawdzali jej stan techniczny. Efekt? W ramach 5. edycji programu „Młody Obywatel”, młodzież szkolna z całej Polski zrealizowała blisko 180 inicjatyw w swoim otoczeniu.
Otwórz swoje lekcje
Przyszły tydzień (9-13 marca) będzie stać pod znakiem otwartych zasobów edukacyjnych. Na całym świecie po raz czwarty obchodzony będzie Tydzień Otwartej Edukacji. To globalne wydarzenie poświęcone dostępności i otwartości materiałów i praktyk edukacyjnych, te zaś z roku na rok rozwijają się coraz lepiej. Tegoroczne obchody mają być jednak również okazją do szerszej dyskusji nad problemami z prawem autorskim jakie doskwierają edukacji np. ograniczenia i zróżnicowanie dozwolonego użytku.
Kości opowieści w szkole
Od dawna wiadomo, że wiedza serwowania w trakcie zabawy najlepiej wchodzi do głowy ‒ dzięki temu gry edukacyjne cieszą się tak ogromną popularnością. Wśród nich jest pewna niesamowita gra, która zasługuje na specjalną wyróżnienie. Gra, która już w tej chwili została obsypana nagrodami na całym świecie i doceniona przez wielu pedagogów, terapeutów i trenerów - Story Cubes.
Nasz Elementarz pod lupą
Nasz Elementarz od chwili ujawnienia pomysłu i rozpoczęcia prac wywoływał wiele emocji, nie tylko wśród wydawców, ale także i samych nauczycieli. Jak się okazuje, zdecydowana większość nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej nie jest zadowolona z podręcznika przygotowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej - tak wynika z badania przeprowadzonego przez firmę SW Research we współpracy z dziennikiem Rzeczpospolita.
Po co nam dziś szkoła?
Jeżeli zapytamy pracodawców, jakie cechy charakteru powinien posiadać pracownik, to najczęściej wymieniają samodzielność, uczciwość, odpowiedzialność i systematyczność. Lista z pewnością nie jest pełna. Często pojawia się też postulat, żeby były to osoby kreatywne, przedsiębiorcze, proaktywne i spójne wewnętrznie.
Lekcja odwrócona z perspektywy nauczyciela historii
Dlaczego zdecydowałem się odwrócić lekcje? Podczas moich lekcji wielokrotnie zaobserwowałem, że niektórym uczniom trudno jest utrzymać skoncentrowaną uwagę na przebiegu całych zajęć. W sumie trudno się temu dziwić – my, dorośli również nie zawsze mamy ochotę lub nie potrafimy skupić się na pracy akurat właśnie wtedy, kiedy ktoś od nas tego oczekuje (ach, te rady pedagogiczne...).
Dzień dobry zmiany
Edukacja wczesnoszkolna może być źródłem nowatorskich i praktycznych pomysłów dla nauczania także na późniejszych etapach kształcenia, choćby ze względu na zintegrowany i interdyscyplinarny charakter zajęć, który pozwala równomiernie i spójnie rozwijać kompetencje młodych uczniów. Warto rozmawiać z nauczycielami wczesnoszkolnymi i próbować poszukiwać dobrych pomysłów do wykorzystania na przykład w nauczaniu w klasach IV-VI szkoły podstawowej.