Integracja mediów i technologii cyfrowych w edukacji jest priorytetem polityk w całej Europie. Inicjatywy krajowe i regionalne często opierają się na przekonaniu, że szkoły muszą wyposażyć uczniów w umiejętności niezbędne do czynnego udziału w życiu społeczeństwa wiedzy. Jednak rzeczywistość pokazała, że dobrze zaplanowane wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji wymaga nie tylko nowych mediów i narzędzi, ale także głębokich zmian pedagogicznych, zwłaszcza przyjęcia bardziej zindywidualizowanego podejścia do kształcenia.
Brytyjczycy poszukują recept na reformę szkolnictwa... w Polsce
Z pewnym zdumieniem słuchałem słów ministra edukacji Wielkiej Brytanii Michaela Gove, który przebywał z wizytą w Polsce. Podczas zorganizowanego we wtorek przez redakcję Gazety Wyborczej spotkania padło wiele zaskakujących wypowiedzi. I dużo pochwał pod adresem przemian w polskim systemie oświaty, potwierdzonych zdaniem gościa przez wyniki badań PISA.
NIK o kształceniu i doskonaleniu zawodowym nauczycieli
Zdaniem Najwyższej Izby Kontroli, jedna trzecia nauczycieli nie podnosi swoich kompetencji, mimo że mają na to zapewnione środki finansowe. Tym samym nie wypełniają obowiązku, do którego obliguje ich Karta Nauczyciela. Nie wykorzystują w ten sposób szansy na podniesienie swoich kwalifikacji, co jest szczególnie ważne w sytuacji wdrażania nowych podstaw programowych. Blisko połowa studentów kończących specjalizację nauczycielską nie czuje się dobrze przygotowana do pracy w szkole. System kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli wymaga zdaniem kontrolerów NIK pilnej naprawy.
Warto oszczędzać... bez względu na pogodę
Światowy Dzień Oszczędzania obchodzony jest przez społeczność międzynarodową 31 października. Na całym świecie obfituje on w liczne inicjatywy z zakresu edukacji finansowej. W roku 2012, dzięki Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy, Polska już po raz szósty dołącza do grona państw, w których dzień ten jest doskonałą okazją do dyskusji na temat różnych aspektów gospodarowania domowymi finansami.
Co sądzimy o inicjatywie e-podręczników?
Zakończyliśmy sondę poświęconą projektowi opracowania e-podręczników w projekcie Cyfrowa Szkoła. Chodziło nam w niej przede wszystkim o zbadanie stosunku naszych użytkowników do proponowanej przez władze oświatowe inicjatywy. Nie było naszym celem uzyskanie absolutnego poparcia społecznego dla tej inicjatywy, stąd też w proponowanych odpowiedziach znalazły się bardzo różne poglądy. Wyniki są ciekawe.
List Otwarty do Kongresu Obywatelskiego
Kongres Obywatelski stał się ważną inicjatywą społeczną na rzecz zmian w polskiej edukacji. Przyciąga wiele środowisk i tworzy możliwość porozumienia ludzi, którzy są gotowi włączyć się w prace koalicji czy paktu dla edukacji i chcą pracować na rzecz strategicznej wizji polskiej edukacji oraz szukać sposobu jej realizacji. Jeden z uczestników poprzednich edycji Kongresu, Paweł Kasprzak, z nadzieją na rzeczywistą aktywizację środowisk edukacyjnych uczestniczących w kongresie oraz zdecydowane deklaracje władz oświatowych, zaproponował List Otwarty do Kongresu Obywatelskiego, który dziś publikujemy.
Samorząd uczniowski debatuje
Samorząd uczniowski to wszyscy uczniowie szkoły. Co to stwierdzenie oznacza w praktyce? To, że każdy uczeń i każda uczennica mają prawo do udziału w życiu szkoły i wypowiadania się w ważnych kwestiach. Jednym z narzędzi, które pozwala to osiągnąć, jest debata szkolna.