Doświadczenia z gliwickiego Gimnazjum nr 3 im. Noblistów Polskich wskazują, że na zajęciach językowych warto jest jak najmocniej zaangażować uczniów w proces uczenia. Jak to zrobić? Najlepiej to im powierzyć prowadzenie zajęć z innymi uczniami. Wystarczy odrobina przygotowania i życzliwy nadzór ze strony nauczyciela.
Nie mamy wizji cyfrowej szkoły
Cyfrowa szkoła to przede wszystkim nazwa projektu rządowego. W znaczeniu szerszym to synonim e-szkoły, szkoły 2.0. Nie ma jednak jednoznacznej, obowiązującej definicji, czym cyfrowa szkoła miałaby być. Ciągle nie wiemy na poziomie wizji, dlaczego potrzebujemy cyfrowej szkoły. Niemniej jednak, cyfrowa szkoła to głębokie przeświadczenie, że cyfryzacja edukacji jest kluczem do sukcesu. Brakuje jednak definicji sukcesu oraz definicji cyfryzacji edukacji. Brak systemowej wizji, w jaką można by wpisać cyfrową szkołę.
Tydzień Akademii Orange
Rusza Tydzień Akademii Orange – coroczny finał otwartego programu grantowego Fundacji Orange. Zapraszamy na blisko 70 otwartych wydarzeń kulturalnych w całej Polsce, przygotowanych przez dzieci i młodzież pod opieką animatorów kultury. W trakcie Tygodnia Akademii Orange młodzi twórcy pochwalą się swoimi osiągnięciami – efektami 45 projektów nowoczesnej edukacji kulturalnej.
Wkrótce rusza kolejna edycja Szkoły z klasą 2.0
Szkoła z Klasą 2.0 prowadzona jest od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą” pod honorowym patronatem Ministra Edukacji Narodowej. Od 2010 roku skupiamy się na mądrym wykorzystywaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych w uczeniu i nauczaniu.
Grupy słabe – grupy zdolne?
Grupy słabe? Zdarzają się! Grupy słabe, to grupy nie rokujące dobrze przy uzyskiwaniu mierzalnych, zakładanych celach formalnych. To grupy składające się z dzieci uzdolnionych jednokierunkowo, kiedyś nazywanych genialnymi idiotami, z dzieci opóźnionych przez zaniedbania administracyjne – przez realizacje programów, przerabianie podręczników i nauczane przez złych nauczycieli.
Dlaczego tak ważne są miękkie kompetencje?
Znów będzie o neuronach lustrzanych! Od dawna nosiłam się z zamiarem napisania tekstu o tzw. miękkich kompetencjach, które dziś nie są w cenie i które obecny system edukacyjny konsekwentnie pomija. W systenie testocentrycznym liczy się tylko to, co można zmierzyć i porównać, a cechą miękkich kompetencji jest właśnie to, że nie poddają się prostemu testowaniu. Nie jest to zapewne jedyny powód ich ignorowania, bo jak rozwijać zdolność współpracy w szkole, która stawia na konkurencję i sprowadza naukę do wyścigu szczurów.
Nowe wyzwania dla IT w szkole
Pilotaż rządowego programu "Cyfrowa Szkoła" na półmetku. Podręczniki się tworzą, sprzęt zakupiony, nauczyciele szkolą się na potęgę z "miękkich" technik bez dotykania klawiatur. Sieci współpracy utworzone z rozkazu i odgórnie, delikatnie mówiąc, kuleją. Kto przygotuje 400 tysięcy nauczycieli do używania IT na lekcjach i jak ma wyglądać "rytuał przejścia"? Kto wejdzie w rolę szamana szkolnego przewrotu?