Firmy w Polsce coraz częściej prowadzą atrakcyjne programy stypendialne lub stażowo-stypendialne. Bywa, że programy te umożliwiają przedsiębiorstwom pozyskanie cennego kapitału intelektualnego. Również wiele samorządów i organizacji pozarządowych, chcąc wesprzeć lokalną społeczność, realizuje programy stypendialne. Uczelnie wyższe coraz liczniej dostrzegają w programach stypendialnych szansę na przyciągnięcie najzdolniejszych studentów.
Kształcenie i aktywność osób starszych
Europa starzeje się. Ludność Europy jest coraz starsza i rodzi to problemy prawie we wszystkich aspektach życia. Koncepcja aktywnego starzenia się pragnie wypracować nową wizję seniorów i ich roli społecznej, bardziej adekwatną do rzeczywistości XXI wieku.
Jak studenci budują swoją internetową tożsamość
Najchętniej udostępniają informacje o edukacji i zainteresowaniach, niechętnie o miejscu pracy i relacjach miłosnych, lubią dostawać wirtualne życzenia urodzinowe – studentka kulturoznawstwa w SWPS sprawdziła co „lajkują”, a czego nie podają młodzi użytkownicy portalu Facebook.
Dzieci przewidują przyszłe technologie
Pytanie dzieci o to, jak wyobrażają sobie przyszłość jest zawsze fascynujące. W odniesieniu do technologii edukacyjnych takie badania mają duży sens – w końcu to te dzieci będą kiedyś użytkownikami nowych urządzeń i programów, które jeszcze nie powstały. Firma Latitude zapytała dzieci w wieku do lat 12, jakie technologie chciałyby mieć do swojej dyspozycji – co takiego mogłyby robić wasze komputery, czego dziś one jeszcze nie potrafią?
Mobilne technologie i blended learning
Na łamach THE Journal Michael Horn i Heather Staker podzielili się swoimi uwagami dotyczącymi wykorzystania mobilnych urządzeń w procesie uczenia się. Zwrócili uwagę, że w pierwszym momencie w szkołach dostrzega się raczej negatywny wpływ mobilnych technologii (np. smartfonów) na naukę wynikający z ich potencjału rozpraszania uwagi uczniów. Dopóki nie staną się one jednym z elementów strategicznych systemu kształcenia, dominować będzie ich funkcja komunikacyjno-rozrywkowa.
Jak przekonać Polaków, że warto uczyć się przez całe życie?
Według badania zespołu projektowego Rinascimento II Polacy deklarują dużą chęć nieustannego poszerzania swojej wiedzy. Niestety w większości przypadków kończy się jedynie na dobrych chęciach. Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie alarmuje: nie jesteśmy zainteresowani udziałem w kursach oraz szkoleniach podnoszących kwalifikacje.
Zero komunikacji?
Nie wyobrażam sobie wprowadzania reform bez aktywnej polityki komunikacyjnej, dzięki której społeczeństwo dowiaduje się o założeniach, celach, zakresie i przewidywanych skutkach wprowadzanych zmian. Dlatego zadziwia mnie milczenie Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ośrodka Rozwoju Edukacji w sprawie programu „Cyfrowa Szkoła“ oraz brak reakcji tych instytucji na nieustannie pojawiające się w mediach zarzuty i uwagi pod jego adresem.
Ostatnie komentarze