Edublog to platforma blogowa dedykowana szkołom, która zapoczątkowała w 2004 r. inicjatywę nagradzania najlepszych edukacyjnych witryn społecznościowych nagrodą Edublog Awards. Cel przyznawania nagród jest prosty – promować i demonstrować, w jaki sposób media społecznościowe mogą służyć edukacji na każdym z jego etapów.
Uczniowie o wyzwaniach w edukacji
Edukacja i umiejętności w XXI wieku – zastanówmy się, jakie są najbardziej aktualne wyzwania? Jeśli masz 18-25 lat i chciałbyś wypowiedzieć się w tej ważnej sprawie, sięgnij po kamerę, nakręć trzyminutowy film i wyślij go na międzynarodowy konkurs organizowany przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD).
Nowoczesny uczeń i jego narzędzia edukacyjne (2)
Świadome korzystanie z dobrodziejstw, jakie oferuje nam komputer, Internet czy nasza komórka daje każdemu szansę na odnalezienie własnej, skutecznej i satysfakcjonującej ścieżki edukacyjnej. Laureaci konkursu “Moj@ edukacja” pokazali dobre praktyki w tym zakresie, zwłaszcza w odniesieniu do nauki języków obcych.
Nowoczesny uczeń i jego narzędzia edukacyjne (1)
Nauka z iPadem, za pomocą bloga i portali społecznościowych, wykorzystanie programów komputerowych do tworzenia własnych zasobów wiedzy - to tylko niektóre przykłady narzędzi edukacyjnych, jakie zaprezentowali uczniowie w ramach projektu Moj@ edukacja. Czy z iPadem można uczyć się WFu? W jaki sposób programy komputerowe przyspieszają naukę?
Edukacyjna biblioteka multimedialna dla nauczycieli i uczniów
Narodowy Instytut Audiowizualny (NInA) uruchomił edukacyjną bibliotekę multimedialną NINATEKA EDU. Nauczyciele i ich uczniowie po uprzednim zalogowaniu będą mogli bezpłatnie korzystać z cennych materiałów audiowizualnych i dostosowanych do nich scenariuszy lekcyjnych. Znajdziemy tu m.in. 21 filmów edukacyjnych przygotowanych dla Muzykoteki Szkolnej, a także ekskluzywne materiały z archiwów polskich studiów filmowych, Polskiego Radia, Telewizji Polskiej, instytucji kultury oraz niezależnych producentów.
Magiczne słowo: przedsiębiorczość
Polacy nie potrafią pracować zespołowo i celowo. Jesteśmy jednak praktyczni i gromadni. Nie jesteśmy leniwi. Działanie nas cieszy. Lubimy się napracować. Sens nie taki ważny, a planowanie to strata czasu. Jesteśmy pomysłowi, ale nie realizujemy cywilizacyjnych idei. Jesteśmy zaradni, ale nie przedsiębiorczy. Jak zwiększyć skuteczność naszych wysiłków? Wprowadzić działania projektowe.
Zmieńmy w końcu model dydaktyczny
Mile zaskoczył mnie niedawny artykuł w „Gazecie Wyborczej” pt. Wiara w laptopy w szkole może być szkodliwa dotyczący fascynacji nowymi technologiami w szkole. Autorzy poruszają problemy, o których mówię od lat. Stosowanie technologicznych nowości w szkole może okazać się niebezpieczne dla nauczania ze względu na słabą kondycję i umiejętności nauczyciela, jego zanikający autorytet, jak również samą szkołę jako organizację teoretycznie tylko przygotowującą skutecznych, proaktywnych, samodzielnych, odpowiedzialnych w działaniu obywateli.