Nowa podstawa programowa miała zmienić polonistyczne nauczanie. Czy to się udało? Czy uczniowie nabywają w trakcie edukacji szkolnej nowych umiejętności i lepiej się rozwijają? Instytut Badań Edukacyjnych sprawdzał jakość nauczania języka polskiego w dwuletnim badaniu, w którym uczestniczyło 180 szkół.
Nasz Elementarz pod lupą
Nasz Elementarz od chwili ujawnienia pomysłu i rozpoczęcia prac wywoływał wiele emocji, nie tylko wśród wydawców, ale także i samych nauczycieli. Jak się okazuje, zdecydowana większość nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej nie jest zadowolona z podręcznika przygotowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej - tak wynika z badania przeprowadzonego przez firmę SW Research we współpracy z dziennikiem Rzeczpospolita.
E-booki w edukacji coraz popularniejsze
Amerykańscy nauczyciele spodziewają się dużego wzrostu popularności e-booków, które powinny być zintegrowane z innymi narzędziami wspierającymi uczenie i tym samym przyczyniać się do rozwoju kompetencji cyfrowych młodzieży. Zmiany na rynku wydawniczym nastąpią prawdopodobnie już w perspektywie dwóch lat – wynika z sondażu prowadzonego przez firmę LightSail Education.
O likwidacji szkół w gminach
Czy o zamknięciu szkoły decydują jedynie finanse? Kto na takiej decyzji zyskuje, a kto traci? Czy przejęcie szkoły przez stowarzyszenia jest dobrym rozwiązaniem? Instytut Badań Edukacyjnych przyjrzał się wybranym gminom, w których zamknięto lub przekazano szkoły stowarzyszeniom, aby sprawdzić, jakie to miało konsekwencje.
Mobilność a decyzje edukacyjne młodych Polaków
Ponad połowa studentów pod koniec studiów wciąż mieszka z rodzicami, a aż 75 proc. osób w wieku 25-30 lat nigdy nie zmieniło miejsca zamieszkania. Eksperci z Instytutu Badań Edukacyjnych sprawdzili, jak decyzje edukacyjne wpływają na mobilność przestrzenną i społeczną młodych Polaków.
Arteterapia pomaga w rozwoju
Doświadczenia szkół brytyjskich pokazują, że organizowane w ramach oferty szkolnej zajęcia z arteterapii mogą pomóc uczniom przezwyciężyć różne problemy związane z zachowaniem i negatywnymi emocjami. W Wielkiej Brytanii już od 2002 r. realizowany był w szkołach The Art Program, zaś obecnie sukcesy odnosi program The Art Room, adresowany do dzieci i młodzieży w wieku od 5 do 16 lat.
Diagnoza szkoły i lekcji oczami gdańskich uczniów
Jak wygląda portret dzisiejszego ucznia? Jakie ma plany na przyszłość? Czy szkoła zaspokaja jego potrzeby? Odpowiedzi na te pytania można próbować odszukać w najnowszym raporcie Gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości STARTER pt. „Technologie i postawy przedsiębiorcze wśród młodzieży gdańskiej”.