Język angielski jest główną przeszkodą uczniów z terenów wiejskich w dostępie do edukacji na poziomie ponadgimnazjalnym. Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej we współpracy z Fundacją NIDA, wydawnictwem Macmillan i Stowarzyszeniem Fundamenty Silnego Państwa opracowały raport na temat nauczania jęz. angielskiego na terenach wiejskich i miejskich.
Zimna woda - zdrowia doda
W miarę postępu nauk przyrodniczych okazuje się, że wiele przysłów i tak zwanych mądrości ludowych ma swoje empiryczne uzasadnienie. O tym, że zimna woda jest zdrowa wiemy wszyscy i prawda ta wydaje nam się banalna. Wiemy, ale czy regularnie pijemy? Dlaczego tak ważne w procesie edukacji jest uzupełnianie płynów, zwłaszcza w postaci samej wody?
Dzieci coraz wcześniej odkrywają internet
Coraz młodsze dzieci korzystają z internetu. Jak się okazuje, co ósme dziecko w Polsce podczas korzystania z zasobów sieci doznało jakiejś przykrości. Na szczęście większość z nich umie sobie z nimi emocjonalnie poradzić. Niepokój budzi natomiast niska świadomość rodziców - alarmują naukowcy ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej.
W poszukiwaniu efektywnej szkoły
Raport "Szkołę mą widzę kosztowną" przygotowany przez Forum Obywatelskiego Rozwoju przeszedł bez echa. Kilka publikacji w mediach, a na kilku blogach komentarze w stylu: "żonglerka liczbami". Szkoda, że zawsze gdy sięgamy po dane statystyczne dotyczące trendów, próbuje się tak kończyć dyskusję. Niby na jakich danych mamy się opierać, szukając rozwiązań dla szkół?
Jakoś(ć) podnieść jakoś(ć)
Poprawić jakość nauczania w szkole – ten cel nie zmienia się od lat, chociaż zmieniają się ministrowie. Pytanie, czy w ogóle uda nam się go kiedyś osiągnąć? Zapytaliśmy czytelników Edunews.pl, które z zebranych przez nas rozwiązań mogłoby mieć największy wpływ na jakość nauczania w szkołach? Oto wyniki naszej wiosenno-jesiennej sondy.
Oszczędzamy mniej, wiedzy finansowej nam nie przybywa
Polacy nie mają wystarczającej wiedzy na temat form oszczędzania, a informacje na ten temat czerpią od rodziny, kierując się intuicją lub zdając na łut - wynika z badania instytutu Pentor przeprowadzonego w ramach społecznej akcji edukacyjnej Tydzień dla Oszczędzania. Nie wiemy, jak zarządzać własnymi pieniędzmi, ale też nie za bardzo chcemy się edukować na tematy finansowe.
Myślące komputery - fantazja czy rzeczywistość
Czy komputery potrafią myśleć? Pierwszy to pytanie zaczął stawiać angielski matematyk Alan Turing. O tym co z tego wyszło i jakie to pociągnęło za sobą konsekwencje – aktualne do dziś – opowiadali Piotr Broda (fizyka UW) i Małgorzata Fraszczak (UAM matematyka) w ramach V Letniej Praktyki Badawczej „Matematyka, informatyka, komercjalizacja” w IBS PAN w Warszawie.