Badania wskazują, że moc chwalenia uczniów jest wielka. Stanowi bardzo efektywne i proste narzędzie motywowania uczniów do nauki i podnoszenia ich wyników nauczania. Samo zachęcanie uczniów nie wystarczy, trzeba radykalnie i świadomie zwiększyć stosunek pochwał do nagan. W artykule przedstawiam trochę wniosków z badań na chwaleniem i wskazówki, jak wykorzystywać chwalenie w nauczaniu.
Edukacyjny spacer dobry na wszystko
Jesień w szkole. To jeszcze początek roku szkolnego, ale już wszystko zaczyna biec szybciej. Sprawdziany, kartkówki, zadania, testy, zaczynają dominować w kalendarzach uczniów. Może warto w tym momencie trochę zwolnić i… wybrać się na spacer? Edukacyjne wyjścia poza klasę czasami są wycieczkami na czas, z punktu a do punktu b, tak aby zaliczyć, zobaczyć jak najwięcej i zdążyć. Osobiście wolę wolniejsze tempo. Zapraszam na spacer edukacyjny w duchu SLOW.
Wspólna refleksja
Czy przyszło Wam kiedyś do głowy, że notatki można robić wspólnie? Szkoła raczej tego nie poleca. Dużym osiągnieciem nauczyciela jest już pozwolenie na indywidualne notatki, a nie dyktowanie ich przez nauczyciela do zeszytu uczniowskiego.
Informacja zwrotna w formie narady
Nauczyciele mogą pomóc uczniom w uczeniu się, przekazując im informacje zwrotne, które wspierają ich samodzielną naukę i rozwój. Jest to jeden z najpotężniejszych sposobów pomocy w procesie edukacji.
Budowanie samosterowności poprzez wzmacnianie motywacji do uczenia się
Brak motywacji do uczenia się jest od wielu lat dużym problemem nauczania. Edukacja zdalna jeszcze bardziej uwidoczniła to zjawisko. Uczniowie i uczennice często opuszczali lekcje online, nie byli w nie zaangażowani, wyłączali kamerki i zgłaszali awarie głośników, niechętnie odpowiadali na pytania itp.
Nowe metody pracy na nowy rok szkolny
Szkoła to żywy organizm, który cały czas się zmienia. Pandemia znacznie przyspieszyła proces tych zmian, obnażając niedoskonałości, ale też jasno wskazując kierunki rozwoju. W czasie pandemii musieliśmy się zmierzyć z codziennym wykorzystaniem nowych technologii we wszystkich aspektach pracy z uczniem. Jednak wszystkie raporty nt. edukacji w czasie w pandemii wskazywały, że ten trudny okres stworzył nowe możliwości edukacyjne. Nauczyciele i nauczycielki czerpali inspiracje z innych niż edukacja obszarów, stosowali narzędzia, pochodzące np. z biznesu.
Metoda Montessori w dobie pandemii
31 sierpnia 1870 roku w małym miasteczku Chiaverele na południu Włoch urodziła się Maria Montessori, jedna z najwybitniejszych pedagożek w historii. Opracowała autorską metodę edukacyjną, która pomogła zmienić podejście do nauczania dzieci i młodzieży na całym świecie. Wymyśliła sposób, aby uwolnić drzemiący w nich potencjał. Wykorzystała dziecięcą chęć poznawania świata, do skutecznego rozwijania kompetencji życiowych, samodzielności i miłości do zdobywania wiedzy. Metoda Montessori wspiera rozwój dzieci pozbawiając ograniczeń, jakie niesie za sobą konwencjonalne podejście do nauczania.
Ostatnie komentarze