W pewnej książce jest napisane, że życie to sztuka wyboru… Jakich wyborów dokonujemy codziennie, ale nie zawsze świadomie? Najczęściej językowych, używając języka ojczystego do komunikacji. A jak go używamy? Lepiej nie mówić? Czy lepiej mówić?

Już ponad 180 szkół z całej Polski i blisko 2000 młodych ludzi wprowadziło zmianę w swoim otoczeniu dzięki udziałowi w programie Młodzi w Akcji. Młodzież zastanawia się nad przyszłością swojej miejscowości, organizuje kampanie crowdfundingowe, odkrywa fascynujące ślady przeszłości w swoim sąsiedztwie. Czekamy na kolejne szkoły, które chcą zaangażować młodych w działania na rzecz swojego najbliższego otoczenia.

Ruszyła rekrutacja do czwartej edycji bezpłatnego, ogólnopolskiego projektu w szkołach „Rozmawiajmy o uchodźcach. Klub Dobrej Rozmowy”, który realizuje Centrum Edukacji Obywatelskiej. W projekcie nauczyciele siódmych klas szkoły podstawowej i gimnazjum wraz z uczniami tworzą w szkole przestrzeń do wyważonej, prowadzonej w atmosferze szacunku rozmowy na temat współczesnych migracji i uchodźstwa.

Jak zainteresować uczniów naukami ścisłymi? Można to zrobić na przykład poprzez ukazanie ich w kontekście kosmicznym. Zajęcia uzupełnione o tę perspektywę są dla uczniów bardzo ciekawe.

Jako osoby dorosłe często definiujemy się poprzez pracę, którą wykonujemy. Co ciekawe, również dzieci wybierają wymarzone zawody, wokół których tworzą swój wyobrażony świat zabawy (chociaż te wybory potrafią się zmieniać dość radykalnie). Pomiędzy tą zabawą a faktyczną karierą rozgrywają się jeszcze dwa bardzo ważne akty: edukacja szkolna oraz spotkanie z realiami rynku pracy. Jak można pomóc nastolatkom efektywnie planować swoją edukację i karierę? Czy jeden pomysł na zawód to dobre rozwiązanie wobec szalonego tempa zmian na rynku pracy i postępu technologicznego? W odpowiadaniu na te pytania stara się pomagać MapaKarier.org, darmowe i otwarte narzędzie do poznawania świata zawodów.

W 2015 roku Instytut Badań Edukacyjnych przeprowadził badania dotyczące potrzeb nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i nauczycieli matematyki w zakresie kształcenia zawodowego. Wynika z nich, że nauczyciele przyzwyczajają się do podręczników, których używają na lekcji i często brakuje im czasu, aby sięgać po inne materiały, nie potrafią korzystać z narzędzi IT, aby ułatwić i uatrakcyjnić naukę uczniom, brakuje im wsparcia systemowego, a czasem również kompetencji metodycznych i merytorycznych.

Zakończyła się druga edycja konkursu oratorskiego, który Szkoła Podstawowa TAK w Opolu organizuje wspólnie z zaprzyjaźnioną kancelarią adwokacką. Zadaniem jego uczestników było wygłoszenie mowy obrończej lub oskarżycielskiej. Na ławie oskarżonych zasiadły jak zwykle znane postacie literackie. A punktem odniesienia było obowiązujące w Polsce prawo. W pierwszej edycji nasi uczniowie oskarżali lub bronili postacie mitologii greckiej, a w drugiej na wokandzie znalazły się skomplikowane sprawy postaci popularnych baśni i bajek.

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie