Tworzenie szkoły od nowa to zarówno wspaniała możliwość, jak i ogromne wyzwanie. Z pewnością mogę swoje dwudziestoletnie doświadczenie innowacyjnej edukatorki, które połączone z wiedzą i praktyką dyrektorki – transformatorki szkoły daje naprawdę bardzo szerokie spektrum działania. Nie oznacza to jednak, że cały proces tworzenia nowej placówki, jakim jest Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Gdyni, który obejmuje 17 LO i SP 37 w Gdyni, jest łatwy i pozbawiony błędów. W tym jednak rzecz, by mieć wizję, łączyć wokół niej ludzi, szukać rozwiązań i nie obawiać się porażek. Współtworzyć, działać, próbować, wyciągać wnioski – wspólnie z innymi tworzyć „Szkołę, która działa” – takie hasło wyznacza w ostatnich miesiącach kierunek, w którym z tworzoną społecznością nowego ZSO 8 w Gdyni idziemy.
O transformacji słupskiej edukacji
W polskiej edukacji oddolnie zmienia się całkiem sporo, choć pewnie nie zawsze to widać. Powstają nowe inicjatywy nauczycieli, tworzą się grupy wsparcia, łączą siły rodzice i nauczyciele, niektóre szkoły wyrastają na liderów edukacyjnej zmiany, samorządy próbują modernizować edukację na poziomie gminy. Dziś chcieliśmy opowiedzieć o tym, co dzieje się od pewnego czasu w Słupsku.
Polska szkoła A.D. 2019
Już niedługo wrócimy do szkół i zaczniemy nowy rok szkolny. Albo inaczej mówiąc, wrócimy do „schronów”. Dyrektorzy i nauczyciele są i będą „bombardowani” różnymi „pociskami” – do szkół będą trafiać nowe zalecenia i „prośby” formułowane przez urzędników oświatowych, ministra edukacji narodowej, polityków, czy inne podmioty administracji publicznej. Bo biurokracja ma się dobrze i wcale nie zamierza w oświacie wyginąć…
Pomysł na szkołę in@czej
Siedem lat temu w naszej szkole zaczęła się inność. Inność związana ze zmianami organizacyjnymi, dydaktycznymi i zmianami w przestrzeni szkolnej. Nie możemy powiedzieć, że potrojenie liczby uczniów w przeciągu siedmiu lat jest efektem świetnego usytuowania szkoły. Większość naszych uczniów jest spoza rejonu. Wpadliśmy więc na pomysł, a nawet kilkanaście, jak stworzyć szkołę na nowo, czyli in@czej.
Mozaika Edukacyjna
Edukacja nie jest już domeną jedynie szkoły. Coraz więcej wiedzy i umiejętności zdobywamy poza szkołą i poza edukacją formalną. Ale szkoły i nauczyciele mogą więcej skorzystać na tej zmianie. Pod warunkiem, że wokół lokalnych szkół będziemy tworzyć oddolne formy współpracy i wymiany, ucząc się od siebie nawzajem, czerpiąc dobre pomysły i inspiracje ze społeczności, w której szkoła funkcjonuje.
Z życia uczniów...
Mają na imię Kuba, Julia... 13 lat - 7 klasa szkoły podstawowej. Wstają ok. 7.00. To dla nich męczarnia - rytm dobowy nastolatka jest przesunięty ok. 2 godzin w stosunku do cyklu dorosłego. Ale jakoś doczołgują się do szkoły.
Reguły
Reguły są w szkole potrzebne. Przede wszystkim dają uczniom poczucie bezpieczeństwa. Uczniowie wiedzą, czego się od nich oczekuje. Uczniowie znają konsekwencje łamania zasad i mogą odpowiedzialnie decydować o swoim zachowaniu. Reguły nadają rytm, a ten jest bardzo pomocny uczniom.