Najnowsza edycja The Horizon Report zwraca uwagę na kilka wyzwań dla szkolnictwa wyższego. Ponieważ pod wpływem Internetu i technologii komunikacyjnych zmienia się sposób uczenia się młodych ludzi, uczelnie i środowisko naukowe muszą odpowiedzieć na nowe metody pracy studentów oraz nowe praktyki oceny działalności akademickiej, z jakimi mamy do czynienia.
Kształcenie zawodowe według MEN
Skuteczna edukacja zawodowa jest jednym z priorytetów polityki
oświatowej państwa. Proponujemy przeprowadzenie takich zmian w systemie
edukacji zawodowej, aby wiedza i umiejętności nabywane w procesie
kształcenia umożliwiały absolwentom odnalezienie swego miejsca na
rynku pracy zgodnie z potwierdzonymi kwalifikacjami, jak najbliższymi
zapotrzebowaniu pracodawców.
Ocenianie pomagające się uczyć (2)
Ocenianie pomagające się uczyć to każde ocenianie, którego głównym
celem jest wspieranie kształcenia uczniów. Czynność oceniania może wspomagać
nauczanie, o ile zawiera informacje, które mogą posłużyć jako feedback
zarówno nauczycielom, jak i uczniom, w ocenianiu siebie samych i innych
oraz modyfikowaniu sposobów nauczania i uczenia się.
Ocenianie pomagające się uczyć (1)
Uczymy się dwa razy szybciej, jeśli pracuje z nami najlepszy nauczyciel
- przekonywał prof. Dylan Wiliam na konferencji "Ocenianie
wewnątrzszkolne jako strategia podnoszenia efektywności pracy szkoły",
zorganizowanej przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. W Bibliotece
Narodowej w Warszawie 29.01 spotkali się praktycy oceniania
kształtującego z polskich i angielskich szkół.
Uzależnieni od rygoryzmu i rutyny
Tematy uzależnień są ważne i często podejmowane, także w szkołach. Warto jednak mieć świadomość, że uzależnienia są powszechne i dotyczą w większym stopniu dorosłych niż młodzieży. A w przypadku nauczycieli, czy trudności w dokonaniu zmiany, np. stylu pracy nauczycielskiej, nie są czasem typowym uzależnieniem, podobnym do tego od zakupów, porannej kawy czy gier?
Koniec szkoły: możliwy scenariusz rozwoju
Kilka dni temu prezentowaliśmy wypowiedź Waldemara
Kucharskiego, prezesa YDP, na temat takiego scenariusza
rozwoju edukacji,
w którym szkoła przestaje istnieć w obecnym kształcie. Postanowiliśmy rozwinąć ten wątek i zaprezentować rozpisaną na lata, prognozę zmian w globalnej edukacji. Czy taki scenariusz jest realny? Wiele z tych procesów już ma miejsce...
Co to jest otwarta nauka?
Ukazał się przewodnik po otwartej nauce - poświęcony zmianom, które w
ostatniej dekadzie nastąpiły w systemie komunikacji naukowej na
świecie. Ich cechą wspólną jest rosnąca otwartość - inaczej dostępność - treści naukowych. Coraz częściej i dobitniej głoszone hasło "otwartej
nauki" zakłada przyjęcie zasady otwartości na wszystkich etapach pracy
i komunikacji naukowej.