Jaka ma być rola nauczyciela we współczesnej szkole, skoro mamy wyszukiwarkę Google i skoro dostęp do wiedzy - dzięki nowoczesnym technologiom - jest w zasadzie nieograniczony? To jest pytanie przewrotne, zauważa Karol Semik, Mazowiecki Kurator Oświaty, gdyż trzeba pamiętać, że nauczyciel to także, a może przede wszystkim wychowawca.
Polskie sukcesy: lobby dla społeczeństwa wiedzy
Czy jesteśmy w stanie zbudować w Polsce społeczeństwo i gospodarkę opartą na wiedzy? Jak
dotrzeć do społecznej świadomości z wiedzą o światowych sukcesach
polskich naukowców? - na te i inne pytania szukali odpowiedzi uczestnicy
konferencji "Polskie sukcesy oparte na wiedzy", która odbyła się 20
kwietnia br. w Warszawie.
Polecamy (7)
Co ciekawego wydarzyło się w edukacji? O czym przeczytać,
nad czym warto się zastanowić? Liczba materiałów, które publikujemy w
Edunews.pl szybko rośnie, dlatego też, aby nie przeoczyć ważnych
tematów, raz na kwartał wybieramy i polecamy wybrane artykuły.Oto najciekawsze naszym zdaniem opracowania w pierwszym kwartale
2010 r.
Kogo kształcić: pracownika czy człowieka? (3)
Kogo przyjmujemy do szkoły? Ucznia, nie tylko z zasobem
talentów, ale z całym bagażem doświadczeń oddziałujących na jego stan
intelektualny, emocjonalny i psychiczny. Współcześnie młody człowiek nie
potrafi sprecyzować swoich planów. Młodzi nie wiedzą, po co są w
szkole. Żyją w chaosie, często napiętnowani trudnymi doświadczeniami
rodzinnymi.
Kogo kształcić: pracownika czy człowieka? (2)
Zasoby osobiste, to wyjątkowy potencjał każdego człowieka. Są niezbędne
do działania, myślenia, odczuwania oraz zarządzania sobą i innymi. Od
początku życia, po jego kres, warto kształcić stale kompetencję
zdobywania wiedzy o sobie, by dowiedzieć się, jaki jest mój osobisty
zestaw zasobów. Świadomie mogę zarządzać tylko tym, co wiem, że
istnieje.
Kogo kształcić: pracownika czy człowieka? (1)
W marcu Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową zorganizował, w
ramach projektu Foresight Pomorze 2030, drugą debatę na temat przyszłości
edukacji. Jej uczestnicy zastanawiali się
nad kompetencjami oraz nad tym, gdzie i jak
będziemy w przyszłości je zdobywać - w szkole, domu, pracy,
w sposób formalny, nieformalny czy pozaformalny?
Jak technologie powinny wspierać rozwój edukacji?
Potrzebne są nowe standardy i kryteria oceniania, które sprawdzają umiejętności XXI wieku, oraz nowa wizja kształcenia i rozwoju uczestników systemu edukacji – to według amerykańskich władz najważniejsze wyzwania stojące przed szkolnictwem. W marcu przedstawiono plan rozwoju nauczania opartego na technologiach. Polska również potrzebuje podobnego dokumentu.