Sporo mówimy o bezpieczeństwie, wzroście agresji i
przemocy w szkole oraz jej wychowawczej niewydolności i niskiej
motywacji uczniów do nauki. Niektórzy twierdzą, że trzeba budować
szklane klasy i szkoły – i podglądać ten świat. Inni uważają, że można
wzmocnić szkolny system monitoringu. A ci w miarę „normalni” wskazują,
że nowoczesna szkoła to placówka otwarta.
Wszystko o wspieraniu dziecka w nauce
Każde dziecko może odnieść szkolny sukces i każde ma prawo do rozwijania
swoich indywidualnych umiejętności i talentów. Zarówno rodzice, jak i
szkoła powinni stworzyć dziecku warunki do samorealizacji, ale tylko ich
współdziałanie może przynieść zadowalające rezultaty. O tym jak to
zrobić, można dowiedzieć się z poradnika „Jak wspierać dziecko w nauce?”
Zmotywowany uczeń
Skończmy z "motywowaniem" uczniów do działania – usłyszeli
od Boba Sullo, prowadzącego sesję poświęconą angażowaniu uczniów
w proces uczenia się, uczestnicy dorocznej konferencji amerykańskiego stowarzyszenia ASCD,
jednej z największych organizacji edukacyjnych w Stanach Zjednoczonych. Pozwólmy uczniom odkryć entuzjazm uczenia
się - zachęcał Sullo.
Sukcesy uczelni zależą od ich autonomii i konkurencji
Fundacja na rzecz Nauki Polskiej zorganizowała debatę na temat wizji
rozwoju polskich uczelni do 2020 r. Podczas konferencji "Sporne
kwestie strategii rozwoju nauki i szkolnictwa wyższego" rozważano
zarówno propozycje przygotowane przez środowisko akademickie, jak i strategię
ekspercką firmy Ernst & Young i Instytutu Badań nad Gospodarką
Rynkową.
Ocenianie pomagające się uczyć (4)
Druga część modelu rozwoju zawodowego prof. Wiliama Dylana skupia się na
środkach - jak wspierać nauczycieli i pomagać im w większym
stopniu wykorzystywać ocenianie pomagające się uczyć podczas zajęć. Z 10-letniej współpracy naukowca z nauczycielami wynika, że
największe znaczenia mają: wybór, elastyczność,
małe kroki, odpowiedzialność i wsparcie.
Ocenianie pomagające się uczyć (3)
Wyniki badań wskazują, że rozwój zawodowy nauczycieli powinien skupiać
się na ocenianiu pomagającym się uczyć. Jak jednak powinniśmy wspierać
nauczycieli w praktycznym stosowaniu tego typu oceniania? Jeśli mamy
pomóc nauczycielom w podnoszeniu poziomu osiągnięć uczniów, naszym
punktem wyjścia musi być to, co na osiagnięcia najbardziej wpływa.
Koedukacja kontra szkoły żeńskie i męskie
Coraz częściej zauważalne są w przestrzeni publicznej debaty
zwolenników i przeciwników szkół żeńskich oraz męskich. Jakie są ich
argumenty? Jaki model nauczania bardziej podoba się dzieciom? Czy badania naukowe prowadzone w szkołach różnego poziomu pomagają w
uzyskaniu odpowiedzi, która opcja jest korzystniejsza dla
uczniów?