Ukazała się III edycja „Przewodnika po e-learningu” autorstwa Marka
Hyli. Książka ta jest jedną z niewielu pozycji na rynku wydawniczym,
która kompletuje i porządkuje ogół zagadnień związanych z
e-learningiem. Autor proponuje taką charakterystykę pojęcia: „E-learning to wszelkie działania
wspierające proces szkolenia, wykorzystujące technologie
teleinformatyczne”.
Wielkie wpadki z talentami
Specjalne uzdolnienia, talenty, choć są w człowieku i, parafrazując
słowa A. Maslowa, „domagają się ujawnienia”, mogą zostać nie odkryte
z powodu trudności i problemów związanych z nieodpowiednim spełnianiem
przez dziecko oczekiwań jego opiekunów, wychowawców i nauczycieli.
Chodzi o pewną skłonność do zajmowania się u dziecka tym, czego nie ma,
zamiast tym, co ma.
Edukacja ekologiczna: eko-prawdy i eko-bzdury
Termin "eko"dodaje się dziś do wszystkiego. Są ekotrumny, ekojaja,
ekoodkurzacze, a także futra, meble, papier toaletowy, torby na zakupy.
Mamy ekologiczne stacje benzynowe, pralnie i gotowe do akcji i
demonstracji ekologiczne organizacje. Są ekologiczne, szybko
biodegradowalne prezerwatywy, ekologiczne bułki z "biologiczną", a nawet ekologiczna wódka.
Szkoła ładnie mówiąca po polsku
Nowoczesność edukacji to nie tylko korzystanie z nowych technologii,
ale i organizowanie uczenia się opartego na wartościach.
Wyjątkowym walorem jest ludzka mowa. Sporo pojawia się różnych
inicjatyw pragnących uwrażliwić nauczycieli, aby ich język był
przykładem dla uczniów. Oczywiste jest, że nie wyczerpują one
potrzeby zabiegania o kulturę języka polskiego.
Edukacja w zarysie 2009
Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) opublikowała raport poświęcony rozwojowi kilkudziesięciu systemów edukacji „Edukacja w zarysie 2009, wskaźniki OECD” (Education at a
Glance 2009, OECD Indicators). Bieżąca edycja zwraca szczególną
uwagę na procesy edukacyjne, ich finansowanie oraz wyniki, czyli
efektywność inwestowania w systemy edukacji.
Przywrócić Dzień Nauczyciela
To, że trzeba świętować Dzień Nauczyciela, mówić o ogromnym
znaczeniu nauczycielstwa oraz przywrócić właściwą jakość i rangę tego
zawodu zaufania publicznego – jest oczywiste. Ale, jak to robić lepiej niż obecnie? Wielu nauczycieli nie przepada
za tym świętem. Trzeba mówić o potrzebie
świętowania Dnia Nauczyciela, ale i odpowiedzieć na pytanie, kim dziś powinien być nauczyciel?
Aby egzamin mierzył sprawniej (2)
Celem systemu egzaminów zewnętrznych nie jest poprawianie nikomu
samopoczucia, ale pomoc w doskonaleniu systemu edukacji i dostarczanie
polityce oświatowej informacji, dzięki którym jakość wykształcenia
Polaków będzie się obiektywnie poprawiała. Czy spełnia on to zadanie?
Prof. Krzysztof Konarzewski, dyrektor CKE, uważa że tak. Co się powinno
zmienić?