Dorastający w świecie multimediów i nowych technologii ludzie
potrafią posługiwać się rozmaitymi narzędziami cyfrowymi (de facto różnymi komputerami). Ale
mimo tego nie w pełni wykorzystują ich możliwości, zwykle
używając tylko podstawowych funkcji. Wyzwaniem dla edukatorów jest więc dziś kształcenie umiejętności posługiwania się nowoczesnymi urządzeniami.
Czego uczyć na lekcjach informatyki?
Dorastający w świecie multimediów i nowych technologii ludzie
potrafią posługiwać się rozmaitymi narzędziami cyfrowymi (de facto różnymi komputerami). Ale
mimo tego nie w pełni wykorzystują ich możliwości, zwykle
używając tylko podstawowych funkcji. Wyzwaniem dla edukatorów jest więc dziś kształcenie umiejętności posługiwania się nowoczesnymi urządzeniami.

Co ciekawego wydarzyło się w świecie edukacji? O czym warto przeczytać,
nad czym warto się zastanowić? Liczba materiałów, które publikujemy w
Edunews.pl szybko przyrasta, dlatego też, aby nie przeoczyć ważnych
tematów, będziemy raz na kwartał wybierać i polecać wybrane artykuły.
Polecamy najciekawsze naszym zdaniem opracowania w ostatnim kwartale
2009 r.
Uczestnikom konferencji Educa w Berlinie zadano takie
pytanie: czy systemy edukacji spełniają oczekiwania uczniów i
studentów? Potrzeba zmiany metod kształcenia podkreślana
była często podczas wystąpień, ale nie proponowano radykalnych kroków. Zmiana dzieje się na naszych oczach i wkrótce systemy edukacji będą musiały dopasować się do nowego świata, albo
poniosą porażkę.

Gimnazjum we wsi Drążna. Szkolny festiwal nauki. Publiczność składająca się z rodziców, uczniów, nauczycieli, gości, obserwuje prezentację ucznia mającego na co dzień trudności w nauce. Chłopiec, potarłszy ręką ebonitową rurę od odkurzacza, zbiera nią papierki z dywanu, po czym objaśnia, co działo się z elektronami i dlaczego papierki zostały do niej przyciągnięte.
W badaniach PISA w 2006 r. kompetencje matematyczne polskiej młodzieży
zostały ocenione na „słabą trójkę“. Polska zmieściła się w średniej
OECD, ale jako ostatni kraj. Choć polscy uczniowie potrafią sobie
poradzić z prostymi zadaniami i liczeniem, słabo wypadają w
praktycznym zastosowaniu zasad matematyki. Niestety, nic nie wskazuje na razie, że
będzie lepiej.
Reformatorzy edukacji na świecie zmagają się z tym samym
wyzwaniem: jak skutecznie mobilizować szkoły do zmiany, modernizacji, podnoszenia
jakości. Czy inwestować w system edukacji, czy tylko w najgorsze
szkoły, próbując wyrównywać poziom; czy skupić się na wsparciu
nauczycieli, czy inwestować w infrastrukturę; a może w uczniów?
Kołdra jest zawsze za krótka...

