Nie wyobrażam sobie wprowadzania reform bez aktywnej polityki komunikacyjnej, dzięki której społeczeństwo dowiaduje się o założeniach, celach, zakresie i przewidywanych skutkach wprowadzanych zmian. Dlatego zadziwia mnie milczenie Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ośrodka Rozwoju Edukacji w sprawie programu „Cyfrowa Szkoła“ oraz brak reakcji tych instytucji na nieustannie pojawiające się w mediach zarzuty i uwagi pod jego adresem.
Edukacja zawodowa dziś i jutro
Na przestrzeni wieków, począwszy od czasów akademii starożytnej Grecji do cyfrowej szkoły XXI wieku wielokrotnie zmieniał się zarówno obraz szkoły, jak i podejście do nauczania. Wielu pamięta rozkwit szkół zawodowych epoki PRL-u, a następnie nieudane próby upowszechnienia liceów czy może również marginalizacji szkolnictwa zawodowego. Nowa reforma ma uzdrowić nadszarpnięta kondycję zawodówek. Czy odgórne dyrektywy wpłyną na jakość edukacji zawodowej? O tym przekonamy się niebawem…
Cyber przemoc wśród dzieci i nastolatków
Internet stwarza możliwości praktycznie niczym nieograniczonej komunikacji, ale jak się okazuje, nie wszyscy w młodym wieku potrafią sobie z tą wolnością poradzić. Firma Microsoft przebadała grupę 7600 dzieci i młodzieży (8-17 lat) z 25 krajów w celu bliższego poznania ich negatywnych doświadczeń związanych z internetem. Aż 54% przebadanych osób przyznało się do bycia prześladowanymi poprzez Internet (w Polsce 40%).
Wakacyjne kieszonkowe
W gotówce czy na kartę płatniczą? Pięćdziesiąt złotych, sto, czy jeszcze więcej? No i na co? To tylko niektóre z pytań, jakie zadają sobie rodzice w związku z nadchodzącymi wakacjami. Dla dzieci to upragnione dwa miesiące odpoczynku od szkoły. Dla ich opiekunów nie lada wyzwanie, związane z jak najlepszym i efektywnym finansowo zorganizowaniem czasu dla swoich pociech oraz zaplanowaniem budżetu. Firma MasterCard już po raz drugi postanowiła sprawdzić, czy rodzice zapewniają swoim dzieciom kieszonkowe na okres wakacji i od czego uzależniają jego wysokość.
Między teorią a praktyką zawodową
Przyszło nam żyć w ciekawych czasach... to trochę jak parafraza chińskiego przekleństwa. Życie nabiera coraz szybszego tempa, pojawiają się coraz to nowe idee, recepty i reformy. Stare systemy poddawane są krytyce i zastępowane nowymi. Może właśnie nadszedł czas aby zacząć wszystko od nowa i wrócić do zapomnianych już modeli edukacji?
Polacy w świetle badań kompetencji
Chętni do nauki, świadomi zagrożeń płynących z korzystania z Internetu, komunikatywni, interesujący się nowymi technologiami, odkryciami naukowymi – tak postrzegają siebie Polacy, biorący udział w projekcie Rinascimento II - Europejska sieć na rzecz Kluczowych Kompetencji, realizowanego w ramach programu Uczenie się przez całe życie Leonardo da Vinci.
E-podręcznik - szansa czy zagrożenie?
Projekt Cyfrowa Szkoła dzieli już od dawna opinię publiczną. Nowe pomysły, reformy i idące za tym zmiany nie są dla wszystkich tak jednoznacznie potrzebne. W dobie gdzie multimedia są na porządku dziennym, a młodzi ludzie korzystają z wiedzy zawartej w Internecie, o przyszłości e-podręcznika, nowych narzędziach edukacyjnych i roli nauczyciela w procesie kształcenia rozmawiamy z Prezesem Grupy Edukacyjnej S.A. Piotrem Treszczotko.