Nabór na studia już trwa w najlepsze. Tysiące młodych ludzi zastanawia
się nad kierunkiem swojego rozwoju. Od kilku lat wśród
najpopularniejszych kierunków studiów znajduje się również pedagogika.
Pomyślałam: co bym zrobiła, gdybym dziś miała przygotowywać się do
studiów na kierunku pedagogicznym. Co się składa na dobrego pedagoga?
Szkoła w okowach
Polska szkoła tkwi wyraźnie w okowach XX-, a nawet także XIX-wiecznego nauczania. Właśnie nauczania, a nie
edukacji, bo ta w swej naturze rodziła się pod koniec minionego
stulecia i oznacza (a przynajmniej powinna), najkrócej mówiąc, integralne
zespolenie działań dydaktycznych i wychowawczych, wyzwolonych od
uczenia się na pamięć.
Bezsensowność uczenia się faktów i dat
Bezsensowności nie brakuje w życiu, a zatem i szkoła nie jest ich
pozbawiona. Wielu poszukuje sensu w życiu, ale tu nie o ten wielki,
filozoficzny sens życia chodzi, a raczej o zrozumienie, że uczenie się
faktów, dat, terminów, nazwisk itp., uciekające szybko z głowy oraz
cała dotychczasowa „wiedzowa” szkoła traci swój sens w epoce cyfrowej.
Zorganizujcie edukację szkolną... inaczej
Nowoczesna gospodarka potrzebuje coraz lepiej wyedukowanych
matematycznie i technologicznie, pracowników. Jest to wielkim wyzwaniem
dla całego systemu edukacji. Nowy raport korporacji Carnegie, pod
wymownym tytułem „Zróbcie szkołę inaczej“, wzywa do szeroko zakrojonych
reform w zakresie nauczania matematyki i nauk przyrodniczych.
MBA inwestycją w rozwój? Nie zawsze i nie dla wszystkich
Rynek studiów MBA w Polsce należy do jednych z najmłodszych w Europie
stąd dominuje przekonanie, że wciąż są one postrzegane jako niosące
dużą wartość dodaną dla kariery pracowników. Eksperci zajmujący się
kształceniem zawodowym i rynkiem szkoleń przyznają jednak zgodnie, że
studia MBA nie są przeznaczone dla wszystkich.
Jak technologia wpływa na uczenie
Znany producent komputerów, firma Lenovo rozpoczyna realizację światowego programu
badawczego, chcąc sprawdzić rzeczywisty wpływ nowoczesnych
technologii na edukację na różnych etapach kształcenia i w edukacji
pozaszkolnej. Rezultaty badań mają służyć poprawie efektywności
nauczania z wykorzystaniem popularnych urządzeń mobilnych XXI wieku.
Lizbońskie kompetencje kluczowe
W Polsce toczy się spór o „Traktat lizboński”, ale to jest wielka
polityka. W środowisku oświatowym zaś dyskutuje się o „Strategii
lizbońskiej”, która ożywiła debatę nt. zakresu i znaczenia pojęcia
kompetencji w edukacji oraz kluczowych kompetencji i koniecznych treści
uczenia się w szkole XXI w. Czego powinna uczyć dziś szkoła
i do czego przygotować?
Ostatnie komentarze