Z niewielką zwłoką – każdy moment jest dobry na obronę zagrożonych
racji – odpowiadam na krytykę nauczania informatyki w szkołach,
zaprezentowaną w artykule Czego uczyć na lekcjach informatyki? oraz na
propozycję wypełnienia lekcji informatyki nauką posługiwania się
różnymi urządzeniami elektronicznymi (cyfrowymi).
Najważniejsze trendy na edukacyjnym horyzoncie
Ukazała się edycja 2010 jednego z ważniejszych światowych opracowań poświęconych trendom w edukacji – The Horizon Report. Nowe technologie zajmują w nim szczególne miejsce, choć zawsze w określonym kontekście nauczania i uczenia się. Naukowcy wskazali cztery meta trendy, które będą miały istotny wpływ na rzeczywistość i instytucje edukacyjne.
Łatwo zrazić do matematyki na początku edukacji szkolnej
Nauczycielki uczące matematyki w szkole podstawowej powinny zwracać
szczególną uwagę na sposób komunikowania się z dziewczynkami – może się
bowiem okazać, iż nieświadomie przekazują swym uczennicom stereotypy na
temat braku zdolności do matematyki u dziewczynek. Ten niepokojący
wniosek płynie z badań profesor Sian Bilock w amerykańskich szkołach.
Kluczowe kompetencje epoki cyfrowej
Ludzie szanują różne wartości i mają rozmaite umiejętności. Uczniowie i nauczyciele także są różni. Często odmienne są też ich opinie na jakiś temat. Jakie są zdaniem nauczycieli najważniejsze, najbardziej potrzebne kompetencje ludzi epoki cyfrowej? Co jest najważniejsze w obecnej edukacji? A co trzeba pilnie zmienić, szczególnie w treściach nauczania?
Pięć propozycji dla szkoły (6)
Powinniśmy się chyba przyzwyczaić do systemu oświaty będącego w
nieustającej zmianie, gdyż tylko wówczas szkoła będzie zdolna nadążyć
za zmianami cywilizacyjnymi i technologicznymi, a uczeń będzie miał szanse odnieść sukces na rynku
pracy. Oto propozycja kilku zmian, które można
wprowadzić, aby polska szkoła potrafiła dotrzymać kroku rzeczywistości
pozaszkolnej.
Ocenianie i nagradzanie nauczycieli. TALIS (4)
Jaki wpływ na jakość pracy nauczycieli ma wewnętrzny szkolny system
oceniania ich pracy stosowany przez dyrekcję? W których krajach na
świecie korzysta się z takich systemów? Czy sukcesy pedagogiczne
nauczycieli i innowacyjne podejście do pracy są właściwie nagradzane?
Prezentujemy ostatnią część opracowania poświęconego badaniom TALIS, publikowanym przez OECD.
Między studiami a praktyką nauczycielską
W Polsce przymiotnik "akademicki" w powszechnym użyciu to synonim czegoś teoretycznego,
niezrozumiałego, oderwanego od rzeczywistych problemów
codzienności. Zapewne nie można oceniać wszystkich uczelni jedną miarą, ale nie mam wątpliwości, że problem rozziewu między
teorią a praktyką w szczególnym stopniu dotyka studentów na
specjalizacjach nauczycielskich.