Szkolnictwo wyższe jest jednym z sektorów, który ulega szybkiej i intensywnej transformacji. Zdolny młody
człowiek ma dziś przed sobą perspektywy niespotykane jeszcze 15 lat temu. Może wybrać którekolwiek miejsce na świecie, gdzie
chciałby odbyć część studiów. Stoją przed nim otworem uczelnie we
Francji, Singapurze, Kalifornii, Australii czy Brazylii. Rezultat?
Czy warto być nauczycielem? (2)
Niedawno temu przytaczaliśmy opinie polskich nauczycieli na temat wykonywanego zawodu. Dla porównania - ciekawe wyniki przyniosło badanie na grupie 900 nauczycieli amerykańskich w formie wywiadów fokusowych. Okazuje się, że dwóch z pięciu nauczycieli wykonujących zawód w amerykańskich szkołach jest zniechęconych lub znużonych swoją pracą.
Sedno edukacji leży w treści nauczania
Sekret powodzenia edukacyjnych innowacji nie leży wyłącznie w stosowaniu nowych
technologii informacyjno-komunikacyjnych, ale w treści. Niektóre
innowacje zbyt często koncentrują się na formie. W
innowacjach ważne jest uzyskanie wyższej skuteczności edukacji i
jakości ludzkiego życia. Najważniejsze jest to, czego się uczę. Istota
edukacji też leży w treści.
Jak lepiej zrozumieć przekaz medialny?
Na początku było marzenie – stworzyć własną akademię filozoficzną,
wzorem starożytnej szkoły ateńskiej, czy akademii florenckiej. Szybko
okazało się, że współczesne czasy są dobrym momentem, aby taką
inicjatywę rozpocząć. W epoce wszechobecnych mediów, potrzeba nam filozofii na
ulicy, dzięki której będziemy lepiej rozumieć media i to, co się dzieje
wokół nas.
Słów kilka o nauczycielach gimnazjów. TALIS (1)
Jak szkoła może sprostać wymaganiom stawianym jej przez nowoczesną
gospodarkę, w której wiedza jest jednym z kluczowych czynników? Jak motywować nauczycieli, aby lepiej radzili
sobie z pracą i dobrze przygotowywali gimnazjalistów
do odważnego wkraczania w dorosłość? Na wiele pytań stara się
odpowiadać raport o nauczaniu przygotowany przez OECD.
Edukacja dla przyszłości: droga przed nami (2)
Musimy zerwać z nauczaniem polegającym na zapamiętywaniu faktów i
treści i odtwarzaniu zapamiętanej wiedzy. Innowacyjni i produktywni
ludzie, jakich potrzebują społeczeństwa przyszłości, powinni być
wyposażeni w szeroki katalog specjalistycznych kompetencji. Wśród nich
są takie, na których rozwijanie system edukacji musi zwrócić szczególną
uwagę.
Edukacja dla przyszłości: droga przed nami (1)
"Musimy odpowiednio przygotować się do przyszłości pełnej wyzwań. To właśnie tu jest odpowiednie miejsce dla edukacji i edukacja staje się teraz kluczowa." – powiedział Angel Gurría, Sekretarz Generalny OECD podczas Edukacyjnego Okrągłego Stołu UNESCO, zauważając, że poprawa edukacji jest to jedno z największych wyzwań i kluczowy obszar działalności OECD.