badania i analizyTrudno sobie wyobrazić, że kiedyś potrafiliśmy funkcjonować bez Internetu. To niepojęte zwłaszcza dla młodych ludzi, którzy wychowali się „przy“ lub nawet „w“ sieci. Od kiedy są wyszukiwarki, w tym Google, nie musimy tracić czasu na poszukiwania odpowiedzi na pytania w książkach czy encyklopediach. Oczywiście po warunkiem, że potrafimy właściwie szukać...
 

badania i analizyKorporacja Disneya przeprowadziła badania świadomości cyfrowej dzieci w wieku od 8-14 lat. Uznano, że jest to pierwsze pokolenie, które nie zna życia bez Internetu i posługuje się nim zarówno do odrabiania pracy domowej, jak i do gier komputerowych. Istotne jest też, że dzieci te używają Internetu po to aby wzmacniać, a nie zastępować kontakty towarzyskie.
 

badania i analizyTworząc środowisko edukacyjne władze szkolne zakładają, że uczniowie będą chcieli pracować na szkolnych komputerach. Tymczasem wyniki sondażu w Wielkiej Brytanii ujawniły, że uczniowie raczej preferują naukę na domowych komputerach, niż na tych w pracowniach szkolnych. Na swoim sprzęcie mogą się uczyć codziennie, na szkolnym – tak, jak im wypadną zajęcia.
 

badania i analizyZasoby edukacyjne w Internecie rosną lawinowo. W języku angielskim jest wszystko, czego potrzeba, aby prowadzić zajęcia w duchu edukacji XXI wieku. Kto zna ten język, może wykorzystać w szkole m.in. wykłady online, e-podręczniki, podkasty, multimedia.  Posługiwanie się tymi zasobami urasta do rangi podstawowej kompetencji nauczyciela epoki cyfrowej.
 

debaty edukacyjneSporo mówi się o nowoczesności edukacji. Upatruje się jej w wykorzystywaniu technologii informacyjnych, komputerów, Internetu na różnych przedmiotach. A może tkwi ona w szacunku do wartości człowieka, wyzwalaniu odpowiedzialności, samodzielności i kreatywności? A może w akcentowaniu organizacji uczenia się uczniów oraz w humanizacji edukacji?
 

system oświatyW szkolnictwie wyższym, podobnie zresztą jak i w sektorze gospodarki, nie istnieje nic gorszego i mniej produktywnego niż próby tworzenia marki uczelni i wizerunku bez planu, z nastawieniem na natychmiastowe efekty. Nic mniej użytecznego, niż pojawić się raz w mediach, a potem zniknąć z nich na długie miesiące. Polityka „one shot mission” uczelniom się nie opłaca.
 

badania i analizyOddziaływanie technologii cyfrowych na rzeczywistość edukacyjną jest na tyle istotne, że powoli zmienia się w społeczeństwie świadomość potrzeb i wyzwań edukacyjnych. Do takiego wniosku można dojść po analizie ostatnich wyników badań Speak Up - rodziców, uczniów i nauczycieli - realizowanych przez organizację Project Tomorrow.
 

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie