W dzisiejszym świecie stoimy przed wieloma wyzwaniami, a szkoła nie zawsze jest w stanie sprostać im w tradycyjny sposób. Tematy takie jak zmiany klimatyczne, problemy zdrowia psychicznego, wielokulturowość, sztuczna inteligencja, dezinformacja, czy szybki rozwój nowych technologii mogą być jednak doskonałą okazją do tworzenia ciekawych projektów edukacyjnych, w które można zaangażować uczniów i uczennice.
Interdyscyplinarna Przestrzeń Edukacyjna Fundacji Ferajna
Fundacja Edukacyjna Ferajna, działa w Poznaniu i prowadzi stacjonarną podstawówkę i liceum dla dzieci w edukacji domowej. Ostatni projekt Ferajny to IPE – Interdyscyplinarna Przestrzeń Edukacyjna, czyli cyfrowa platforma edukacyjna połączona z nowoczesnym studiem nagrań. Projekt ten został zrealizowany dzięki dofinansowaniu z Programu „Odporność oraz rozwój ekonomii społecznej i przedsiębiorczości społecznej” na lata 2022-2025 w ramach Krajowego Planu Odbudowy.
Program Asy Internetu – ruszyła nowa edycja programu
W dobie powszechnego dostępu do internetu, który przenika wszystkie aspekty naszego życia, kluczowe jest zrozumienie, jak bezpiecznie i odpowiedzialnie z niego korzystać. Internet stwarza ogromne możliwości rozwoju, zdobywania wiedzy i kreatywności, ale jednocześnie niesie ze sobą wyzwania, szczególnie dla dzieci i młodzieży. Fundacja Szkoła z Klasą, przy wsparciu Google.org, od 2018 roku realizuje bezpłatny program edukacyjny Asy Internetu, który wspiera nauczycieli i edukatorki w kształtowaniu cyfrowego obywatelstwa wśród uczniów. Program opiera się na wartościach takich jak: rozsądek, uważność, siła (asertywność), życzliwość i odwaga, które pomagają młodym ludziom korzystać z internetu w sposób świadomy i bezpieczny. W programie wspieramy kształtowanie krytycznego myślenia, współpracy, komunikacji, ale również praktycznych umiejętności związanych z byciem online.
Ciekawi siebie – ciekawi świata, czyli coś więcej o szczęściu w szkole
Czy szkoła może być miejscem, w którym nauczyciele i uczniowie czują się rzeczywiście szczęśliwi? Jak możemy to sprawić? Pod koniec września w gdańskim Hevelianum odbyła się ogólnopolska konferencja Edukacja – Współpraca – Satysfakcja „Ciekawi siebie – ciekawi świata”, w której wzięło udział 120 nauczycieli, edukatorów, dyrektorów szkół z całej Polski. Podsumujemy, o czym rozmawiano.
NVC w przedszkolu: klucz do empatycznej komunikacji – świadectwa
W pracy przedszkolnej codziennie napotykamy na wyzwania związane z komunikacją i budowaniem relacji z dziećmi. Jednym z kluczy do sukcesu okazuje się empatyczna komunikacja, znana również jako Porozumienie bez Przemocy (NVC – Nonviolent Communication). Jest to proces wymagający czasu i cierpliwości, ale efekty które przynosi, są niezwykle wartościowe. Warto włożyć wysiłek w naukę i praktykowanie tej metody. Ważne jest by mimo dni zwątpienia trwać w tej formie komunikacji – a szczególnie w uważnym słuchaniu.
O pracy w parach na lekcji
„Porozmawiajcie w parach” jest techniką nauczania ogólnie znaną wśród nauczycieli, promuje ją też ocenianie kształtujące. Mimo, że jest znana, nie do końca wykorzystujemy jej potencjał. W tym wpisie przedstawię więcej korzyści płynących z jej stosowania.
Wyjściówki
Wyjściówki to świetny sposób na podsumowanie lekcji, refleksję ucznia na temat tego, czego się nauczył i pozyskanie przez nauczyciela informacji – jak przebiega proces nauczania. Metoda ta polega na poproszeniu uczniów o odpowiedź na pytanie i zapisanie jej na karteczce, którą uczniowie oddają nauczycielowi pod koniec lekcji.
Ostatnie komentarze