Jedną z bolączek edukacji przedsiębiorczości w polskich
szkołach jest przeładowanie teorią. Zajęcia często są prowadzone przez nauczycieli, którzy nie mają
doświadczeń w biznesie. Nie lepiej jest z kształceniem
studentów. Tu również dominuje teoria. Warto zatem brać udział w inicjatywach, które uzupełniają braki i kształcą
praktyczne umiejętności przydatne w życiu.
Umiejętność gospodarowania środkami finansowymi należy do
najważniejszych kompetencji życiowych. Edukacja finansowa młodych
konsumentów jeszcze na etapie szkolnym, wpływa istotnie na ich postawy
w dorosłym życiu. Pozwala mieć pewność, że w przyszłości unikną wielu
problemów mających źródło w niedostatecznej wiedzy na temat własnego
portfela.
W czasach komputerów, telefonów komórkowych, e-maili, czatów i sms’ów coraz bardziej zanika
pisanie odręczne. Młodzież uznaje ten sposób komunikacji wręcz za
niemodny i przestarzały. Coraz częściej młodzi ludzie stają się
niezdolni do wyrażania uczuć własnoręcznie na piśmie, mają też problemy
z poprawnym pisaniem we własnym języku.
Coraz więcej szkół decyduje się na wprowadzanie nowych technologii,
które miałyby usprawnić pracę nauczycieli i pedagogów. Jedną z takich
innowacji są elektroniczne dzienniki lekcyjne. Do tej pory pojawiały
się one w szkołach sporadycznie – najczęściej na zasadzie eksperymentu.
Od września nauczyciele mogą na zawsze
pożegnać się ze staromodnymi “kajetami”.
Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy już po raz trzeci organizuje
obchody Światowego Dnia Oszczędzania, który przypada na 31
października. Społeczna akcja edukacyjna Tydzień dla Oszczędzania jest
zakrojoną na szeroką skalę inicjatywą, która służy budowaniu
świadomości tego, jak ważne jest oszczędne gospodarowanie pieniędzmi.
Coraz większą uwagę naukowcy zachodnich uczelni poświęcają grom
komputerowym. Ich popularność skłania wielu wykładowców akademickich do
szerszego wykorzystania gier w dydaktyce. Są one traktowane jako
skuteczne narzędzia, dzięki którym można się wiele nauczyć,
a zwłaszcza w zakresie kompetencji podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów.
Najważniejszym wyzwaniem, wobec którego stoimy jako Polacy w następnym 20-leciu jest poprawa zdolności do współdziałania, lepsze
wykorzystanie potencjału zbiorowego, zbudowanie naszego prawdziwego
RAZEM. Temu właśnie wyzwaniu będzie poświęcony IV Kongres Obywatelski.
Bardzo istotne w tym RAZEM jest również myślenie o przyszłości polskiej
edukacji.