Ekonomiczne zmagania gimnazjalistów biorących udział w programie Młodzi
Przedsiębiorczy dobiegły końca. Za nami emocjonujące wybory
profilu działalności wirtualnych firm, badania rynku, tworzenie budżetu
i harmonogramu wycieczek szkolnych, badanie i analiza ofert bankowych.
Do I edycji programu przystąpiło w 2009 r.
ponad 450 sześcioosobowych zespołów.
Przeprowadzenie projektu zespołowego ma stać się dla uczniów gimnazjów warunkiem ukończenia szkoły. Nauka ma kończyć się nie tylko egzaminem testowym, ale także przedstawieniem przed szkolną komisją efektów uczniowskiego projektu. To duża nowość. Uczniowie będą mogli wykazać się pomysłowością i umiejętnością wprowadzenia pomysłów w życie.
Czy edukacja obywatelska może przyczynić się do zwiększenia spójności społecznej? Na to
pytanie odpowiedzi szukali uczestnicy europejskiej sieci organizacji
zajmujących się edukacją obywatelską, którzy spotkali się na początku
grudnia w Wilnie podczas międzynarodowej konferencji NECE - Networking European
Citizenship Education.
Zazwyczaj przestrzenie edukacyjne projektowane są – niestety – bez udziału tych najbardziej zainteresowanych, czyli uczniów. A szkoda, bo środowisko, w którym się uczymy, wpływa istotnie na efektywność nauki. Niedługo
przekonamy się, jak mogą wyglądajć wymarzone klasy , stworzone przez uczniów
w III edycji ogólnopolskiego konkursu plastycznego Klasa ze Snów .
Teraz chyba nikt nie może powiedzieć, że edukacja ekonomiczna jest nudna. Prowadzenie własnej firmy, problem dziury budżetowej, udział w wyborach
czy też wpływ gospodarki socjalistycznej na współczesną Polskę - to
tematy drugiej edycji konkursu na komiks i animację o tematyce
ekonomicznej organizowanego przez Fundację FOR we współpracy z Bankiem
Zachodnim WBK.
Edukacja ekologiczna może być świetną okazją do praktycznych działań,
które rozwijają u uczniów szeroki zakres umiejętności, np. współpracy w grupie, planowania, komunikacji i innych. Wymyślenie i
przeprowadzenie autorskich projektów uczniowskich może przynieść o
wiele więcej korzyści niż cały cykl zajęć prowadzonych w klasie
szkolnych. Warto być „Aktywnym z natury”.
Młodzi ludzie na co dzień spotykają się z różnorodnością kulturową, a
swoimi decyzjami – konsumenckimi i obywatelskimi, wpływają na to, co
dzieje się w różnych regionach geograficznych. Spodnie uszyte w Azji,
banany z Ameryki Południowej, kultura popularna z USA, polskie wojsko w
Afganistanie, reklamy z Wielkiej Brytanii i obiad w barze u Chińczyka –
to dziś nasza globalna codzienność.