Naukę matematyki warto opierać na aktywności i działaniu uczniów, a jednym z narzędzi temu służących mogą być gry i zabawy matematyczne. Takie podejście sprawdza się szczególnie na etapie edukacji wczesnoszkolnej i pozwala tworzyć przestrzeń do wypracowywania osobistych strategii rozwiązywania problemów matematycznych, sprzyja rozwijaniu współpracy i komunikowania się.

Nauczyciele szkół podstawowych z całej Polski mogą bezpłatnie skorzystać z materiałów edukacyjnych opracowanych przez Fundację im. Doktora Piotra Janaszka "Podaj Dalej". Scenariuszowi lekcji towarzyszy 15-minutowy film edukacyjny, w którym udział wzięli Podopieczni Fundacji. Materiał świetnie nadaje się do realizacji w ramach nauki online.

Drodzy Nauczyciele i Dyrektorzy placówek oświatowych! Koleżanki i Koledzy! 9 czerwca dotarło do mnie e-mailem z mazowieckiego kuratorium zaproszenie do wspólnego tworzenia repozytorium „dobrych praktyk z zakresu działalności szkół i placówek systemu oświaty oraz innych podmiotów w kształceniu na odległość, a także pracy zdalnej”, sygnowane przez panią Joannę Wilewską, Dyrektor Departamentu Wychowania i Kształcenia Integracyjnego MEN. Zapewne wielu z Was miało możliwość zapoznania się z tym pismem, ale przytaczam je tutaj niemal w całości na użytek pozostałych, bowiem jego treść jest istotna dla dalszej części mojego listu.

O tym, że edukacja zdalna z wykorzystaniem narzędzi informacyjno-komunikacyjnych to przyszłość uczenia (się), wiadomo od dawna. O trendzie tym wiadomo od niemal dwóch dekad. A mimo to wielu nauczycieli zostało jednak zaskoczonych „nową” sytuacją, w której kontakt fizyczny z uczniami nagle się urwał. Na szczęście opanowanie podstawowych funkcji narzędzi współpracy online nie jest wielkim wyzwaniem i poradzi sobie z tym każdy nauczyciel, jeśli tylko będzie tego chciał. Trzeba natomiast pamiętać o jednej istotnej kwestii – zapewnieniu bezpieczeństwa nauczyciela i uczniów podczas lekcji online. O tym mniej się do tej pory mówiło.

Zaprezentuję osiem zasad planowania i przeprowadzania zdalnie zadania edukacyjnego. Zasady te są aktualne w każdych – nie tylko zdalnych – warunkach.

W światowych mediach coraz częściej pojawia się pojęcie hyper-innovations (hiperinnowacji) w odniesieniu do edukacji czasów pandemii, która wyzwoliła wiele świetnych innowacyjnych działań na rzecz uczniów.

Ze zdalną edukacją (i zdalną pracą) lepiej poradzili sobie nauczyciele i akademicy, którzy byli przygotowani i już wcześniej uczyli się i korzystali, wdrażali różne narzędzia cyfrowej komunikacji. Mniej lub bardziej, ale aktywnie poznawali ten świat. Świat, który rodzi się w czasach trzeciej rewolucji technologicznej i czwartej rewolucji przemysłowej. Wyłania się na naszych oczach jak wyspa wulkaniczna albo kretowisko na łące. Ci aktywni poszukiwacze oswajali się, eksperymentowali lub z ciekawości zwiedzali. Okazało się to w czasach epidemii bardzo trafioną i wyprzedzającą inwestycją we własne kompetencje. Czuli, że to przyszłość, która nadchodzi i inwestowali swój czas, wysiłek i pieniądze by się nauczyć, poznać, choć trochę oswoić. Byli przygotowaniu na to, co zawitało pod nasze dachy.

Więcej artykułów…

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Robert Raczyński
    Jak to najczęściej w szkolnej praktyce bywa, regułą jest, że nie ma reguły. Jakość podręczników, spo...
  • Written by Kinga
    ..."Pedagog z wykształcenia i powołania"... dokładnie tak !!!! Pani Małgosiu, wspaniały i mądry arty...
  • Written by Robert Raczyński
    Czytając lead miałem nadzieję na ciekawą refleksję nad wyciągniętym w nim wnioskiem, a otrzymałem ko...
  • Written by Yuyy
    Co za czasy. Ja też okaleczalam się i nie była to wina moich rodziców tylko rówieśników w szkole. Dz...
  • Written by Robert Raczyński
    Od bardzo dawna nie czytałem materiału promocyjnego o tak dużym ładunku społecznej użyteczności. Bra...
  • Written by Ppp
    Podane przykłady brzmią bardzo sztucznie (warto przeczytać sobie tekst na głos!), ale sama zasada sł...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie