Pandemia koronawirusa stworzyła nie tylko nową rzeczywistość dla szkół i ich uczniów, ale także dla rodziców. Można powiedzieć, że po raz pierwszy nauka ich dzieci wkroczyła do domów na tak dużą skalę, a oni stali się i jej świadkami i bezpośrednimi uczestnikami.
Popandemiczna dyskusja o edukacji zdalnej i projektowaniu przyszłej szkoły (wyższej)
Popandemiczna nie dlatego, że pandemia koronawirusa minęła, lecz dlatego, że zakończył się pierwszy etap zdalnego nauczania, wymuszonego pandemią. W szkołach i na uniwersytetach mamy wakacje. Teoretycznie czas wolny.... lub czas intensywnej pracy. Czas na refleksję... by przygotować się na rozpoczęcie nowego roku szkolnego i akademickiego. Mamy okazję na zastanowienie się co się udało, co nie i jak przygotować się na przyszłość. W tym przyszłość bez przymusowej izolacji. Czas na refleksje, dyskusje i próbę zrozumienia zachodzących procesów. Także czas na eksperymenty.
Bezpieczne ocenianie kształtujące
Bardzo trudno jest czegokolwiek się nauczyć, gdy myślimy, że coś nam zagraża i się boimy. Ocenianie kształtujące stwarza warunki, w których uczniowie mogą się czuć bezpiecznie. Sprzyjające środowisko jest tworzone poprzez budowanie zaufania i szacunku między nauczycielem a uczniami.
Teatrzyk za trzy grosze
Kamishibai. Brzmi obco? A nie powinno. To nic innego jak nazwa teatrzyku, który odnosi w edukacji całkiem niezłe sukcesy. Myślałam o tym, by taki mieć. Nie udało się. Nie tylko ze względu na koszty. A tymczasem Panienka…
Skuteczna broń w walce ze smogiem – edukacja
Jak walczyć ze smogiem, a przy okazji rozwijać kompetencje cyfrowe uczniów w całej Polsce? Państwowy Instytut Badawczy NASK podsumowuje działania Edukacyjnej Sieci Antysmogowej (ESA) w sezonie 2019/2020. Patronem programu jest Ministerstwo Cyfryzacji.
Refleksje o nauce programowania
Dlaczego uczymy programowania w szkole podstawowej? Dlaczego uczymy tego tak sztywno (zgodnie z instrukcją), a nie inaczej, w sposób bardziej twórczy (dając dzieciom więcej swobody). Przecież nikt nie zabroni nam wypracować własny styl w nauce kodowania. Dzieci tylko na tym skorzystają, może same coś odkryją?
O transformacji kształcenia
Co oznacza dla Ciebie termin „transformacja kształcenia”? Czy znaczy to samo dla Twoich współpracowników? Pomyśl przez chwilę. Jak różnie Ty i Twoi współpracownicy definiujecie i interpretujecie słowa takie jak osiągnięcie czy sukces w kontekście edukacji? Brak wspólnego języka jest przyczyną wielu nieudanych inicjatyw edukacyjnych. Takie terminy jak innowacja czy transformacja mają tak różne znaczenia dla różnych ludzi, że w końcu przestają znaczyć cokolwiek.