Zbyt rzadko stawiamy pytanie, które wydaje się być dla edukacji kluczowe: czy nowoczesne narzędzia TIK są narzędziami rozwoju, czy raczej zniewolenia człowieka? A jeśli są narzędziami rozwoju, to dlaczego wyniki kształcenia na wszystkich w zasadzie szczeblach nauczania są coraz gorsze? Dowodem mogą być wyniki matur z 2011 r. (średnio zdało je ok. 75% absolwentów, a w niektórych szkołach matury nie zdał nikt) bądź też wyniki testów PISA, w których polscy uczniowie wypadają bardzo źle w rozwiązywaniu zadań wymagających niestandardowego myślenia.
Szkoła w epoce płynnej nowoczesności (1)
Fenomen współczesnej szkoły polega na tym, że jest to jedna z niewielu instytucji tak bardzo odporna na zachodzące wokół radykalne zmiany dotyczące techniki, kultury, życia społecznego i wszelkich innych sfer życia człowieka. Szkoła, co prawda wpuściła w swoje mury nowoczesne środki, jak komputery czy Internet (bo telefony komórkowe nadal są wykluczone), nie zmieniło to jednak istoty jej funkcjonowania.
Cele edukacji
Na cele edukacji patrzę z dwóch punktów widzenia: całego społeczeństwa oraz pojedynczych jednostek. W życiu nieczęsto się to zdarza, ale w edukacji oba punkty widzenia pokrywają się i to co jest dobre dla pojedynczych osób, jest też dobre dla ogółu. Sama natura zadbała o wszysto co potrzebne dla zrównoważonego rozwoju. Stąd wielość i różnorodność talentów i uzdolnień. Natura zadbała też o to, by wszystkie dzieci chciały się uczyć, dlatego do szkoły przychodzą pełne motywacji i chętne do wsółpracy. I wszystko byłoby dobrze, gdyby nie to, że jest jeszcze trzeci punkt widzenia, który dwa pierwsze interpretuje po swojemu i nie ceni wszystkich darów natury.
Wiarygodność kluczem do zaufania
Ogromne zamieszanie z wprowadzeniem nowej ustawy refundacyjnej jest wynikiem braku zaufania lekarzy do ministra i rządu, ale też rządu do lekarzy i ich związków zawodowych. Brakuje zaufania do urzędników państwowych. Nikt nie chce ustąpić, bo brakuje wiary w dobre intencje w każdej ze stron. Nikt nie ufa deklaracjom składanym przez skonfliktowane grupy. Problem (braku) zaufania jest widoczny również w oświacie.
Lekcje na podstawie komiksów
Żyjemy w czasach gospodarczo bardzo niespokojnych. Patrząc na rosnące ceny, niepokojące doniesienia z Grecji, Węgier, czy Włoch i jednocześnie słuchając w mediach zapewnień, że jesteśmy nadal wspaniałą „zieloną wyspą“ na wzburzonym oceanie, powinniśmy zadać sobie pytanie, czy nie warto – tak na wszelki wypadek – pouczyć trochę więcej młodzieży na temat gospodarki i rynku pracy, na który przecież nieuchronnie w końcu trafią.
Uczenie się w szkole jest najważniejsze
Autorzy blogów o polskiej szkole Oś Świata – eksperci edukacyjni, dyrektorzy, nauczyciele, rodzice – uważają, że edukacja jest zbyt ważna, aby myślenie o niej i inicjatywę zostawić wyłącznie władzom. Dlatego, korzystając z miejsca stworzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej dla otwartej obywatelsko-profesjonalnej debaty edukacyjnej, postanowili połączyć siły i głowy pod hasłem POLSKA SZKOŁA 2012 i wskazać najistotniejsze zmiany, jakie powinny zostać wprowadzone w sposobie pracy szkół w Polsce.
Kącik montażysty systemu tablicy interaktywnej
Po dokonaniu niezbędnych zakupów czas na montaż wszystkich elementów w jeden sprawny system. Sam montaż nie jest sprawą trudną, więc nie będę się rozpisywał o wieszaniu tablicy (z uwzględnieniem wzrostu dzieci w różnych klasach), przeprowadzaniu kabli czy podwieszaniu rzutnika. Nie jestem jednak – jako ten , który później będzie używał tablicy – zwolennikiem zlecania wszystkiego szkolnej „złotej rączce”.