W dzisiaj czasach, informacja jest wszechobecna i łatwo dostępna – problemem jest raczej jej selekcja, niż znalezienie. W związku z tym, coraz rzadziej wygrywa ten, kto wiedzę posiada, a coraz częściej ten, kto potrafi zastosować ją w dynamicznie zmieniającym się świecie. Aby natomiast posiąść tę umiejętność, trzeba rozwijać się przez całe, także w zupełnie nowych obszarach. Nad tym, jak wzbudzić taką postawę wśród polskich studentów zastanawiali się przedstawiciele czołowych polskich ośrodków nauczania.
Polacy w świetle badań kompetencji
Chętni do nauki, świadomi zagrożeń płynących z korzystania z Internetu, komunikatywni, interesujący się nowymi technologiami, odkryciami naukowymi – tak postrzegają siebie Polacy, biorący udział w projekcie Rinascimento II - Europejska sieć na rzecz Kluczowych Kompetencji, realizowanego w ramach programu Uczenie się przez całe życie Leonardo da Vinci.
E-podręcznik - szansa czy zagrożenie?
Projekt Cyfrowa Szkoła dzieli już od dawna opinię publiczną. Nowe pomysły, reformy i idące za tym zmiany nie są dla wszystkich tak jednoznacznie potrzebne. W dobie gdzie multimedia są na porządku dziennym, a młodzi ludzie korzystają z wiedzy zawartej w Internecie, o przyszłości e-podręcznika, nowych narzędziach edukacyjnych i roli nauczyciela w procesie kształcenia rozmawiamy z Prezesem Grupy Edukacyjnej S.A. Piotrem Treszczotko.
Doskonalić zawód, nie czekać na kolejną reformę
Aby skutecznie szkolić młode kadry fachowców nie wystarczy tylko realizowany pobieżnie szkolny program nauczania i nie zawsze uczciwa praktyczna nauka zawodu. Przykładowo, młodzi adepci fachu cukierniczego i piekarskiego muszą również poznawać najnowsze techniki i technologie oraz nowoczesne wyposażenie techniczne. Równie ważne jest również aktywne uczestnictwo w wydarzeniach branżowych i bezpośredni kontakt z osobami znaczącymi w tym fachu. Wszystkie te postulaty są możliwe do realizacji dzięki działaniom podejmowanym przez Małą Akademię Mistrzostwa Zawodowego.
KOED o Cyfrowej Szkole i otwartych podręcznikach
13 kwietnia tego roku Koalicja Otwartej Edukacji wyraziła pozytywną opinię na temat programu rządowego „Cyfrowa Szkoła”. W reakcji na silną opozycję polskich wydawców i dystrybutorów edukacyjnych oraz kontrowersje w mediach, podkreślamy, że na program ten spojrzeć należy przede wszystkim z perspektywy konsumentów, głównie rodziców. Ponoszą oni ogromne koszty – zarówno finansowe, jak i społeczne – utrzymywania dotychczasowego tradycyjnego modelu wytwarzania i sprzedaży podręczników. Średnia kwota wydatków szkolnych na jedno dziecko wyniosła w 2011 roku blisko 700 zł – ponad połowę tej sumy stanowiły wydatki na podręczniki (CBOS). Koszty te ponosi również budżet państwa, dotując rodziny o najniższych dochodach.
Umiejętności jak mocna waluta
Umiejętności są dla gospodarki globalną walutą XXI wieku. Bez odpowiednich inwestycji w rozwój umiejętności od wczesnych lat szkolnych, ludzie mogą nie osiągnąć w życiu sukcesu zawodowego, a wręcz mają duże szanse trafić na margines społeczny, zaś rozwój technologiczny nie przełoży się na zwiększenie produktywności gospodarki. W rezultacie kraje nie będą w stanie skutecznie konkurować w globalnej wymianie w warunkach gospodarki opartej na wiedzy.
Tęsknota za mistrzem
Jest z rodzaju nauczycieli, których spotyka się coraz rzadziej. Nie, takich nauczycieli już nie ma. Praktycznie nie istnieją. Ale ona jest świadoma tego, co robi. Profesjonalna w każdym calu, solidna, pracowita, odpowiedzialna. To wielka osobowość. Wyrazista, rozpoznawalna i wywołująca respekt. Wybiera trudne sytuacje. Nie idzie na kompromisy. Nie potrafi wybierać skrótów. Nie chce przypodobać się za wszelką cenę.