Każdy ma jakieś zainteresowania i hobby. Są emocjonujące, przyjemne i ważne w życiu. A na ile są
one ważne w szkole? Czy szkoła potrafi skutecznie
rozwijać i wspierać rozwój zainteresowań poznawczych oraz
samodzielności i odpowiedzialności uczniów? Jakie zainteresowania
pomaga rozwijać korzystanie z Internetu? Dlaczego to zadanie powinno
być priorytetem edukacji?
Dziś uczniowie potrzebują edukacji opartej na technologiach
Gdy edukatorzy zrozumieją, w jaki sposób uczniowie - cyfrowi tubylcy - korzystają z technologii, aby się komunikować i współpracować, zacznie się prawdziwe uczenie się. Nauczyciele muszą być otwarci
na technologie w szkole, aby efektywniej uczyć – mówił Don
Tapscott, autor książki "Grown Up Digital" w webinarze
Consortium for School Networking poświęconym pokoleniu netu.
Lekcja informatyki
Z niewielką zwłoką – każdy moment jest dobry na obronę zagrożonych
racji – odpowiadam na krytykę nauczania informatyki w szkołach,
zaprezentowaną w artykule Czego uczyć na lekcjach informatyki? oraz na
propozycję wypełnienia lekcji informatyki nauką posługiwania się
różnymi urządzeniami elektronicznymi (cyfrowymi).
Kształcenie zawodowe według MEN
Skuteczna edukacja zawodowa jest jednym z priorytetów polityki
oświatowej państwa. Proponujemy przeprowadzenie takich zmian w systemie
edukacji zawodowej, aby wiedza i umiejętności nabywane w procesie
kształcenia umożliwiały absolwentom odnalezienie swego miejsca na
rynku pracy zgodnie z potwierdzonymi kwalifikacjami, jak najbliższymi
zapotrzebowaniu pracodawców.
Ocenianie pomagające się uczyć (2)
Ocenianie pomagające się uczyć to każde ocenianie, którego głównym
celem jest wspieranie kształcenia uczniów. Czynność oceniania może wspomagać
nauczanie, o ile zawiera informacje, które mogą posłużyć jako feedback
zarówno nauczycielom, jak i uczniom, w ocenianiu siebie samych i innych
oraz modyfikowaniu sposobów nauczania i uczenia się.
Ocenianie pomagające się uczyć (1)
Uczymy się dwa razy szybciej, jeśli pracuje z nami najlepszy nauczyciel
- przekonywał prof. Dylan Wiliam na konferencji "Ocenianie
wewnątrzszkolne jako strategia podnoszenia efektywności pracy szkoły",
zorganizowanej przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. W Bibliotece
Narodowej w Warszawie 29.01 spotkali się praktycy oceniania
kształtującego z polskich i angielskich szkół.
Laptop i projektor w każdej klasie
O programie „Laptop dla każdego ucznia“ pewnie nikt już dziś w Polsce
nie pamięta. Pomysł upadł, zanim jeszcze zaczął się na dobre
krystalizować. Był nie do końca przemyślany,
zaprezentowany w pośpiechu i raczej na fali euforii. Ale sama
inicjatywa nie jest zła. Trzeba ją tylko lepiej przygotować. I przyjąć
nieco inne założenia, na przykład takie, jak w Irlandii.